Viktors Igo (1802-188)
#1
Viktors Igo (Victor Marie Hugo) (1802–1885) bija ievērojams franču romantisma rakstnieks, dzejnieks, dramaturgs, esejists, žurnālists, cilvēktiesību aktīvists un politiķis .

Galvenie fakti
  • Dzimis 1802. gada 26. februārī Besançonā, Francijā. Miris 1885. gada 22. maijā Parīzē (en.wikipedia.org).
  • Ikonisks franču romantisma pārstāvis – dzejā, prozā un dramatikā .
  • Slavenākie darbi: “Notre‑Dame de Paris” (1831) jeb “Pašsirdziņa no Parīzes” un “Les Misérables” (1862) (britannica.com).

Literārais mantojums
  • Viņa daiļradē ietilpst plašs žanru spektrs: dzeja (Les Contemplations, La Légende des siècles), romāni, lugas (piemēram, Cromwell, Hernani, Ruy Blas) (britannica.com).
  • Viņš arī lietoja dažādus žanrus – dzeju, prozu un žurnālistikas darbus, izsakot sociālo taisnīgumu, atbalstu preses brīvībai un nāves sodu atcelšanai.

Sabiedriskā un politiskā darbība
  • Iestājās par nāves soda atcelšanu, brīvību presē, republiku un sociālo taisnīgumu; bija ievērojams politisks balss pārstāvis 19. gs. Francijā .
  • Lai gan sākotnēji bija konservatīvāks, vēlāk aktīvi iebilda pret Napoleonu III un dzīvoja bēgļu gaitās (Briselē, Ģērnzijā) .
  • Politiskās darbības sekas – atkās un izsūtījums, taču atsaucās atkal pēc 1870., kļūstot par Nacionālās asamblejas locekli un senatoru .

Mākslinieks un dzejnieks
  • Radījis pārsteidzoši daudz – vairāk nekā 4 000 zīmējumu, kas atklāj viņa gotiskās fantāzijas vizuālo pusi .
  • Viņa vēsturniski episkā dzeja (La Légende des siècles) attēlo cilvēces gaitas caur gadsimtiem (en.wikipedia.org).

Piemiņas vietas
  • Hauteville House, Ģērnzijā – grezns mājas muzejs, kur viņš dzīvoja trimdā 1855–1870 (en.wikipedia.org).
  • Maison de Victor Hugo, Parīzē – viņa dzīvoklis (1832–1848), tagad publiskots kā mākslinieka muzejs (en.wikipedia.org).
  • Rodas arī viņa dzimtene Besançonā, kur dzimusi māja — tūristu piesaiste .

Personība un pieminekļi
  • Apraksts kā daudztalantīgajam, milzīgas atmiņas un augsta sensorā jūtīguma autoram, subtrokšņu uztverēs līdz visuma aspektiem .
  • Piemiņas Google Doodle bija veltīti viņam par Les Misérables atgādinājumu, kā arī plašas izstādes Parīzē un Londonā par viņa mākslu .

 Ietekme un mantojums
  • Iespējams pirmais modernais “public dissident” – viņa iebildumi pret Napoleonu III kļuva par strauji populāru pretkaraļa manifestu .
  • Viņa literāro stilu, tikumiskos un lipīgos rakstus ietekmēja tāli literāti – Dikenss, Kamī, Dostojevski u. c. .
  • Apbedīts Panthēonā Parīzē, viņa bēru procesijā piedalījās vairāk nekā 2 miljoni cilvēku – vislielākā Parīzes vēsturē .

Kopsavilkums
Victors Igo bija daudzās dimensijās izcilais humanists, mākslinieks un intelektuālis, kas vienā personā apvienoja literatūru, politiku un vizuālo mākslu. Viņa darbi joprojām runā par brīvību, taisnīgumu un cilvēces cieņu.


Viktora Igo romāns "Cilvēks, kas smejas" (L’Homme qui rit, 1869) ir viens no viņa vēlākajiem un mazāk zināmajiem darbiem, taču tas ietver visas viņa raksturīgās iezīmes – sociālu kritiku, traģēdiju, romantismu un dziļu cilvēciskuma izjūtu. Šī ir analīze, kurā izcelti galvenie aspekti:

Sižets īsumā
Romāna centrā ir Gvinplēns – zēns, kurš bērnībā tiek nolaupīts un sakropļots (uz sejas ar operāciju iegriezts pastāvīgs smaids), lai viņu padarītu par grotesku šovu atrakciju. Viņu adoptē Ursuss, filozofisks klaidonis, un viņi ceļo ar staļļa teātri. Gvinplēns kļūst slavens kā “cilvēks, kas smejas”. Vēlāk atklājas, ka viņš ir angļu aristokrātijas mantinieks. Taču, kad viņš mēģina izmantot savu stāvokli, lai aizstāvētu nabadzīgos, sabiedrība viņu atstumj. Viņa stāsts beidzas traģiski – ar mīļotās Dejas nāvi un viņa paša pašnāvību.

Galvenās tēmas
1. Sabiedrības liekulība un netaisnība
Igo asi kritizē britu aristokrātiju un tiesību sistēmu – cilvēks, kura smaids simbolizē prieku, patiesībā ir dziļi traumēts, un viņa ciešanas tiek izmantotas izklaidei. Šī pretruna starp ārējo un iekšējo ir alegorija par sabiedrības cinismu.
2. Sociālais determinisms un klases slazdi
Gvinplēns ir dzimis augstdzimušajā šķirā, bet izaug trūkumā. Kad viņš beidzot uzzina patiesību, viņam nav reālu iespēju mainīt savu likteni. Igo šādi pauž domu, ka sabiedrība neļauj cilvēkiem pārkāpt tai noteiktās robežas.
3. Identitāte un deformācija
Gvinplēna sejas deformācija ir fiziska un simboliska. Viņa "smaids" kļūst par pastāvīgu masku, ko pasaule interpretē pēc sava prāta. Igo ar šo tēlu izvirza jautājumu par identitāti – vai cilvēku nosaka viņa izskats, vārds, izcelsme vai darbi?
4. Mīlestība un uzticība
Deja – aklā meitene, kura mīl Gvinplēnu, ir vienīgā, kas viņu redz tādu, kāds viņš patiesībā ir. Viņu attiecības ir tīras un ideālistiskas, bet arī nolemtas, simbolizējot romantisma traģismu.

Literārie elementi
▪️ Romantisma estētika
Stipri jūtas, kontrasti (gaisma/tumsa, skaistums/šausmas), simbolisms, dēmonizēta vara – viss raksturīgs Igo stilam.
▪️ Gvinplēns kā simbols
Viņš ir "dziļākais kliedzējs, kurš smejas" – Igo radīts groteskas un traģisma tēls, kurš pauž vispārcilvēcisku sāpi.
▪️ Teātra un cirkus metaforas
Būt cilvēkam Gvinplēna pasaulē nozīmē būt aktierim vai izrādes objektam. Igo ironizē par sabiedrību kā lielu skatuvi, kur katram ir sava loma – bieži vien viltota vai piespēlēta.

Vēsturiska un politiska nozīme
  • Rakstīts trimdas laikā pēc Igo iebildumiem pret Napoleonu III režīmu.
  • Romāns pauž progresīvas idejas, tostarp vēlmi pēc cilvēktiesībām, līdzības un sociālās taisnīguma.
  • Tā ir alegorija par sabiedrības pārveidojumu nepieciešamību un brīdinājums par to, kas notiek, ja vara ir nejūtīga.

Kopsavilkums
Citāts:“Cilvēks, kas smejas” ir dziļi traģisks romāns, kas savieno sociālu kritiku ar filozofisku pārdomu par identitāti, ciešanām un cilvēces cietsirdību.

Vilks Homo – romānā "Cilvēks, kas smejas" (L’Homme qui rit) – ir viens no neparastākajiem un simboliskākajiem tēliem. Tas nav cilvēks, bet vilks, kas kalpo kā filozofiska un emocionāla ass ap galveno varoni Ursusu un Gvinplēnu.

 Kas ir Vilks Homo?
Vilka Homo ir Ursusa vilks, viņa ceļabiedrs un uzticams dzīvnieks. Vārds burtiski nozīmē “Vilks-Cilvēks” (latīņu: Homo = cilvēks, Vulpecula/Homo lupus = vilks). Viņa klātbūtne grāmatā ir daudz nozīmīgāka par dzīvnieka tipisko funkciju.

Vilka Homo simboliskā nozīme
1. Dabas un saprāta saplūsme
Vilks tradicionāli tiek uzskatīts par mežonīgu, plēsīgu dzīvnieku, taču Vilka Homo ir inteliģents, savaldīgs un ētiski tīrs. Viņš iemieso dabas gudrību, kas nereti kontrastē ar cilvēku pasaules nežēlību.
Citāts:Kontrasts: cilvēki deformē bērnus, liekulīgi dzīvo pēc šķiru principiem, kamēr vilks – "zvērs" – izturas cilvēcīgi un ar godu.
2. Uzticība un lojalitāte
Vilks Homo ir nesaraujami saistīts ar Ursusu – viņu saista dziļa savstarpēja sapratne. Šī saikne ir patiesāka par daudzām cilvēku attiecībām romānā. Vilks Homo ir lojalitātes simbols, pretnostatīts cilvēku nodevībai.
3. Pretestība sabiedrības stereotipiem
Tāpat kā Gvinplēns ar savu smaidu kļūst par grotesku teātra objektu, arī Vilks Homo ir “neiederīgs” sabiedrībā. Taču atšķirībā no cilvēkiem, viņš nav ne liekulīgs, ne netaisnīgs. Igo šādi jautā: vai tiešām cilvēks ir augstāks par dzīvnieku, ja viņš rīkojas cietsirdīgāk?

Filozofiskais slānis
  • Vilka Homo kalpo kā dabasracionālisma tēls, kas sakņojas apgaismības un romantisma idejās. Viņš nav vienkārši "mīlīgs dzīvnieks", bet spoguļattēls tam, ko cilvēki ir zaudējuši – instinktīvu morāli.
  • Ursuss sevi dēvē par filozofu un dzīvo ar vilku kā līdzīgu sabiedroto – Igo šeit ironizē par cilvēcisko augstprātību.

Salīdzinājums ar citiem tēliem
Gvinplēns Fiziski deformēts, emocionāli tīrs Augsts
Ursuss Inteliģents, kritisks, ironisks Vidējs 
Sabiedrība Maskēta liekulība, šķiru patvaļa Zems 
Vilks Homo Dzīvnieks, bet ar morālu tīrību Augstākais 

Kopsavilkums
Vilks Homo nav tikai dzīvnieks – viņš ir spēcīgs simbols:
  • dabas gudrības un morālās skaidrības iemiesojums,
  • kontrasts sabiedrības liekulībai un cilvēka necilvēcībai,
  • un draudzības ideāls, kas pārsniedz cilvēku robežas.
Viņš ir viens no Igo vispoētiskākajiem tēliem, kur dzīvnieks spēj būt cilvēcisks pat tad, kad cilvēki to nav.
"Kā cilvēks, kam trūkst pašcieņas, nav dīdzējs, bet nīcējs, tā arī tauta, kurai nav pašapziņas." K.Mīlenbahs
Atbilde
« Vecāks | Jaunāks »


Pārlēkt uz:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)