Ar rozēm no Ludmilas Azarovas laika. Ciemos pie Vāciešu ģimenes Carnikavā
REplay.lv Ģimenes studija Vakar, 14:18
Vecāki un bērni
Autori: Mairita Znotiņa (Latvijas Radio "Ģimenes studijas" vadītāja), LSM.lv Bērnu satura redakcija
Mārtiņš un Ilze Vācieši ar bērniem dzīvo Carnikavā, Latvijas Radio raidījums "Ģimenes studija" devās pie ģimenes ciemos. Ilze strādā par skolotāju, Mārtiņš ir datortīklu administrators, bērni mācās skolā un pirmsskolā. Un vēl – Mārtiņš ir dzejnieka Ojāra Vācieša mazdēls, un māja, kurā viņi dzīvo, reiz bija slavenā dzejnieka vasarnīca.
Pavasaris ir īpaši rosīgs viņu ģimenē – Ilzei ne tikai jānovērtē savu skolēnu veikums šajā mācību gadā, bet arī jānoorganizē visi mācību gada izskaņas pasākumi skolā, arī izlaidums skolas beidzējiem. Un mācību gads noslēdzas arī viņu vecākajiem dēliem – Matīsam, kurš mācās 8. klasē, un Valteram, kuram šis bija pirmais gads skolā. Pastarītis Kārlis vēl bērndārznieks, bet viņi visi brīvajā laikā iesaistās gan mājas būvēšanā, gan dārza sakopšanā, gan kopā apmeklē dažādus kultūras un izklaides pasākumus.
Ilze stāsta, ka Ludmila Azarova uzdāvināja māju mazdēlam. Māja ir mainījusies, jo vasarnīca bija maza, tagad paplašināta lielās ģimenes vajadzībām. Mārtiņš atceras laiku, kad māja bija maza, bērnībā brauca uz vasarnīcu. Senāk blakus mājai ganījās govis, tagad viss apbūvēts.
Carnikavā ģimenes dzīvo labi. Dēli stāsta, ka Carnikavā ir stadions, blakus jūra un vietas, kur pastaigāties. Skola ir jauna un skaista, paplašināta un renovēta. Skola ir ļoti moderna, jaunumus brauc skatīties ekskursanti.
Ilze māca latviešu valodu un literatūru, organizē dažādus kultūras pasākumus. Skolā ir lasītveicināšanas programma, lai ieinteresētu bērnus lasīt. Ar vidusskolēniem lasīšanas jomā ir sarežģītāk, viņi izmanto iespēju lasīšanā izmantot viedierīces. Mamma stāsta, ka nevar atrast dēlam Matīsam interesantas grāmatas, tad jāmeklē kādas ieinteresēšanas iespējas. Ar jaunākajiem bērniem ir vieglāk, pirms gulētiešanas lasa un skatās grāmatas.
Mārtiņu vairāk interesē lasīt ar darbu saistītus dokumentus – instrukcijas. Tas ir veids, kā apgūt ko jaunu.
Bez darba Mārtiņš ir aizņemts ar mājas būvniecību, lielāko daļu darba ir darījis pats pamazām un pa drusciņai.
Ilzes aizraušanās ir dārzs – gan rozes no Ludmilas Azarovas laika, gan pašas stādītas; kopā ar bērniem audzē zirņus un citas dārza kultūras, lai bērni izbaudītu procesu.
Trīs bērnu ģimenē grūtākais ir sadzīvot ar bērnu dažādajiem raksturiem. Kā ar to tikt galā? Ilzes atbilde ir – mēs mācāmies! Lai pielāgotos un saprastu visas vēlmes, nepieciešama pacietība. Ilze saka, ka bērniem jāiemācās darīt to, kas nepieciešams. Pienākums ir pirmajā vietā. Vecākajam un jaunākajam brālim ir 12 gadu starpība, tagad vecākais brālis reizēm pieskata mazo brāli.
Ilze nēsā kleitas, staigā uz augstiem papēžiem, stāda rozes un cep kūkas, lai būtu sievišķīga starp saviem vīriešiem.
Ģimene arī apmeklē Ojāram Vācietim par godu rīkotos pasākumus. Atmiņas par slaveno vectēvu Mārtiņam nav, kad dzejnieks aizgāja, Mārtiņam bija gads un deviņi mēneši. Par vectēva ikdienu Mārtiņš uzzina vairāk no muzeja darbiniekiem un apkārtējiem.
Vasarā liela vieta ģimenē būs Dziesmu un deju svētkiem, Matīss piedalīsies svētkos. Uz dejošanu Matīsu aizveda vecāki. Tagad viņš domā, ka kāds no mazākajiem brāļiem arī varētu dejot.
"Kā cilvēks, kam trūkst pašcieņas, nav dīdzējs, bet nīcējs, tā arī tauta, kurai nav pašapziņas." K.Mīlenbahs