https://understandingwar.org/research/ru...r-13-2025/
Lai izlasītu ISW vērtējumu par to, kā Krievijas aktivitātes okupētajās Ukrainas teritorijās ir daļa no piespiedu rusifikācijas un etniskās tīrīšanas kampaņas, noklikšķiniet šeit:
https://understandingwar.org/wp-content/...aybook.pdf
Galvenie secinājumi
1. Krievijas pašvaldības turpina atbalstīt programmas, kas aizved ukraiņu bērnus uz Krieviju viņu rusifikācijas nolūkos.
2. Krievijas federālais Vienotais telpiskās plānošanas institūts (EIPP) īsteno attīstības projektus, kuru mērķis ir institucionalizēt militāri patriotisko izglītību jauniešiem okupētajā Ukrainā.
3. Krimas okupācijas administrācija turpina privilēģijas dot Krievijas kara veterāniem Ukrainā uz okupēto civiliedzīvotāju dzīves apstākļu uzlabošanas rēķina.
4. Krievijas okupācijas tiesas turpina piespriest bargus sodus okupēto teritoriju iedzīvotājiem par iespējamām graujošām darbībām.
5. Nesenā intervijā Krievijas tirdzniecības un rūpniecības ministrs Antons Alihanovs uzsver Krievijas ieguves ekonomisko politiku okupētajā Ukrainā. Krievijas ekonomiskā politika okupētajā Ukrainā bieži vien būtiski pasliktina to cilvēku dzīves apstākļus, kuri faktiski dzīvo okupētajās teritorijās un strādā attiecīgajās nozarēs.
6. Krievijas valstij piederošā banka Promsvjazbank (PSB) turpina paplašināt savu ietekmi okupētajā Ukrainā.
7. Nesenie Krievijas valdības centieni pārvaldīt iekšzemes informācijas telpu, visticamāk, nesamērīgi negatīvi ietekmēs okupētās Ukrainas iedzīvotājus.
Ukrainas pilsoņu, tostarp bērnu, deportācija un piespiedu pārvietošana
Krievijas pašvaldības turpina atbalstīt programmas, kas ved ukraiņu bērnus uz Krieviju viņu rusifikācijas nolūkos. Telegram kanāls “ Goroda Pobratimy” , kas sevi pozicionē kā oficiālo Telegram kanālu okupētās Mariupoles un Sanktpēterburgas “sadraudzības pilsētu” attiecībām, 9. novembrī ziņoja, ka Sanktpēterburgas pilsēta un Baltijas krasta sanatorija organizēja ceļojumu 114 skolas vecuma bērniem no okupētās Mariupoles, lai apmeklētu dažādus Sanktpēterburgas kultūras objektus.[1] Mariupoles skolotāju grupa pavadīja bērnus ceļojumā un apmeklēja lekcijas par mācīšanu pēc Krievijas pedagoģiskajiem standartiem Sanktpēterburgas Pēcdiploma pedagoģiskās izglītības akadēmijā. Kanāls “Goroda Pobratimy” apgalvoja, ka bērni “nevēlējās doties prom” un “jau sapņo” par atgriešanos Sanktpēterburgā. Šie organizētie braucieni uzsver Krievijas īslaicīgās ukraiņu bērnu deportācijas riskus — bērni veido ilgstošu saikni ar Krievijas valsti un Krievijas ideoloģijām, kas viņus vēl vairāk atšķir no savas ukraiņu identitātes un padara viņus arvien neaizsargātākus pret Krievijas indoktrinācijas centieniem.
Okupēto teritoriju militarizācija
Krievijas Federālais Vienotais telpiskās plānošanas institūts (EIPP) īsteno attīstības projektus, kuru mērķis ir institucionalizēt militāri patriotisko izglītību jauniešiem okupētajā Ukrainā. EIPP, kas ir Krievijas Būvniecības, mājokļu un komunālo pakalpojumu ministrijas pakļautībā esoša iestāde, aktīvi iesaistās attīstības projektu plānošanā un īstenošanā okupētajā Ukrainā.[2] EIPP 6. un 7. novembrī publicēja divu būvniecības projektu koncepcijas — vienu profesionālo militāro izglītības iestāžu paplašināšanai okupētajā Melitopolē un otru Krievijas Aizsardzības ministrijas (AM) kadetu internātskolas būvniecībai okupētajā Luhanskas pilsētā.[3] Melitopoles plānā ir iekļauti noteikumi par Suvorova militārās skolas — kadetu internātskolas tipa zēniem vecumā no 10 līdz 17 gadiem, kuras mērķis ir sniegt izglītību militārajos priekšmetos un sagatavot zēnus iespējamajam dienestam Krievijas armijā.[4] Piemēram, Suvorova skolas absolventu vidū ir pašreizējais Krievijas Ģenerālštāba priekšnieks armijas ģenerālis Valērijs Gerasimovs.
Luhanskas pilsētas plāns ir līdzīgi orientēts uz jauniešu militāro izglītību, bet īpaši paredzēts meitenēm. Krievijas Aizsardzības ministrija vada specializētas internātskolas meitenēm, īpaši aktīvo militārpersonu, kaujas veterānu un kaujā kritušo meitām, lai nodrošinātu meitenēm patriotisku izglītību, izmantojot “dzimumu līdztiesības principu ievērojošu pieeju”.[5] Tāpat kā Suvorova skolas, Aizsardzības ministrijas meiteņu internātskolas koncentrējas uz kadetu stila patriotisko izglītību, bet cenšas arī ieaudzināt meitenēm tradicionālās “sociālās manieres un mātes prasmes”.[6] Abas militārās izglītības tradīcijas kalpo kā kanāls dienestam Krievijas valstij – zēniem caur militāro dienestu un meitenēm caur tradicionālo dzimumu lomu un mātes lomu.
EIPP priekšlikumi liecina, ka Krievija cenšas institucionalizēt savus jaunatnes militāri patriotiskās izglītības sistēmas aspektus Ukrainā. Ierosināto internātskolu attīstība varētu veicināt krievu bērnu pārvietošanu uz okupētajām Ukrainas teritorijām, lai pabeigtu izglītību skolās, bet, visticamāk, arī iepazīstinās Ukrainas jauniešus ar Krievijas militāri patriotisko izglītību un ideoloģijām. Tāpēc militārās izglītības infrastruktūras izplatīšanai okupētajā Ukrainā ir paredzēta okupēto teritoriju fiziska militarizācija, vienlaikus izplatot Krievijas hipermilitāriskā patriotisma un tradicionālo krievu dzimumu lomu ideālus Ukrainas jaunākajām paaudzēm.
Okupācijas administrācijas nepareiza pārvaldība un iekšējā dinamika
Krimas okupācijas administrācija turpina privilēģijas dot Krievijas kara veterāniem Ukrainā uz okupētajā teritorijā dzīvojošo civiliedzīvotāju dzīves apstākļu uzlabošanas rēķina. Ukrainas Žurnālistikas pētījumu centrs 11. novembrī ziņoja, ka Krimas okupācijas administrācija piešķir līdzekļus jauniem ūdensvadiem, kas apgādā zemes gabalus, kuri ir piešķirti kā atlīdzība Ukrainas kara veterāniem, neskatoties uz “kritisko” ūdensapgādes trūkumu pārējā okupētajā Krimas daļā.[7] Krievijas valsts unitārais uzņēmums “Krimas ūdens”, kas ir atbildīgs par lielāko daļu ūdensapgādes un sanitārijas pārvaldības okupētajā Krimā, 28. oktobrī ziņoja, ka tas būvē ūdensapgādes cauruļvadus un sadales tīklus zemes gabaliem, kas piešķirti Krievijas veterāniem Mikolajivkas, Kamjanskes, Soļanes, Lisņivkas un Molčnes apmetnēs.[8] Žurnālistikas pētījumu centrs atzīmēja, ka lielākā daļa šo zemes gabalu atrodas piekrastē vai tās tuvumā. ISW iepriekš ir novērtējis, ka Krievijas valdība izmanto solījumu par bezmaksas zemes gabaliem Krimā, lai stimulētu vervēšanu Krievijas armijā un apbalvotu tos, kuri ir redzējuši kaujas pret Ukrainu.[9] Okupētā Krima jau gadiem ilgi saskaras ar ūdens trūkumu Krievijas iebrukuma un pussalas nepareizas pārvaldības rezultātā, un ūdens trūkums 2025. gada vasarā saasinājās līdz akūtai piegādes krīzei.[10] Tomēr okupācijas administrācija ir pierādījusi, ka kopumā nav ieinteresēta ūdens krīzes risināšanā, un tā vietā turpina centienus apmierināt Krievijas spēku ģenerēšanas centienus, dodot priekšroku Ukrainas kara veterāniem, nevis civiliedzīvotāju vajadzībām. ISW turpina uzskatīt, ka ūdens krīze okupētajā Krimā ir Krievijas kā karojošas okupācijas varas Ceturtās Ženēvas konvencijas prasību pārkāpums.[11]
Fiziskas un juridiskas represijas
Krievijas okupācijas tiesas turpina piespriest bargus sodus okupēto teritoriju iedzīvotājiem par iespējamām graujošām darbībām. Kremļa ziņu aģentūra TASS 6. novembrī ziņoja, ka Krievijas ieceltā augstākā tiesa okupētajā Luhanskas apgabalā piesprieda Kreminas iedzīvotājam 14 gadu cietumsodu stingrās režīma kolonijā par apsūdzībām spiegošanā.[12] Krievijas Federālais drošības dienests (FSB) aizturēja iedzīvotāju, pamatojoties uz apgalvojumiem, ka viņš nodeva informāciju par Krievijas spēkiem Ukrainas specdienestiem. ISW un citi iepriekš ir ziņojuši, ka Krievijas okupācijas tiesas bieži izmanto safabricētas vai pārspīlētas apsūdzības par spiegošanu, ekstrēmismu vai valsts nodevību, lai bargi sodītu okupētās Ukrainas iedzīvotājus par iespējamām pretkrieviskām vai proukrainiskām darbībām.[13] Cietumsods bieži vien pārsniedz desmit gadus, un ukraiņi, visticamāk, saskarsies ar necilvēcīgiem apstākļiem un vardarbību, atrodoties apcietinājumā Krievijas soda kolonijās.[14]
Ekonomikas un finanšu kontrole
Nesenā intervijā Krievijas tirdzniecības un rūpniecības ministrs Antons Alihanovs uzsver Krievijas ieguves ekonomisko politiku okupētajā Ukrainā.[15] Alihanovs sniedza interviju okupētajā Luhanskas apgabalā bāzētajam medijam Luhanskas Informācijas centrs. 10. novembrī un paziņoja, ka Krievijas valdība koncentrējas uz ienesīgu uzņēmumu un nozaru ražošanas palielināšanu okupētajās teritorijās. Alihanovs norādīja, ka Krievijas galvenais attīstības instruments okupētajā Doņeckas apgabalā ir koncesionāls finansējums (līdzekļu nodrošināšana ar labvēlīgākiem nosacījumiem nekā noteiktās tirgus likmes), tostarp aizdevumi ar procentu likmēm, kas ir tikai viens procents gadā. Alihanovs arī uzsvēra Krievijas centienus rekapitalizēt rūpniecību okupētajā Doņeckas apgabalā un apgalvoja, ka ražošanas pieauguma tempi okupētajā Doņeckas apgabalā un citās okupētajās teritorijās pārsniedz Krievijas vidējo rādītāju. Alihanovs arī norādīja, ka Krievija prioritāri virza metalurģijas nozares attīstību okupētajā Luhanskas apgabalā, tostarp ieviešot "kara riska" apdrošināšanas programmas, lai piesaistītu investīcijas okupētajās teritorijās. Alihanovs noslēgumā norādīja, ka okupētās Ukrainas produkti, jo īpaši metāla izstrādājumi un mašīnas, ir ļoti pieprasīti visā Krievijas Federācijā.
Alihanova izteikumi apstiprina ISW ilgstošo novērtējumu, ka Krievijas ekonomiskais projekts okupētajā Ukrainā ir balstīts uz ekspluatāciju un ieguvi. Krievija tik lielus ieguldījumus veic okupētās Ukrainas rūpniecībā un uzņēmējdarbībā, jo tā gūs labumu no peļņas, ko šīs investīcijas galu galā nesīs, kas varētu palīdzēt Krievijai kompensēt daļu no ilgstošā kara Ukrainā ekonomiskajām izmaksām. ISW iepriekš ir ziņojis par Krievijas centieniem fiziski iegūt Ukrainas resursus, piemēram, graudus, ogles un sašķidrināto dabasgāzi, no Ukrainas starptautiski atzītajām robežām, lai gūtu peļņu.[16]
Krievijas ekonomiskā politika okupētajā Ukrainā bieži vien būtiski pasliktina apstākļus tiem, kas faktiski dzīvo okupētajās teritorijās un strādā attiecīgajās nozarēs . Ukraiņu X lietotājs ievietoja ziņojuma ekrānuzņēmumu, kurā apgalvots, ka jaunā Krievijas vadība Doņeckas metalurģijas rūpnīcā, kurā Krievija veic lielus ieguldījumus, pateicoties tās pārmērīgajai lomai tērauda ražošanā, atlaida tūkstošiem darbinieku, kuri tur bija nostrādājuši visu savu karjeru.[17] X lietotājs norādīja, ka Krievijas vadība ir atlaidusi arī IT personālu un apsardzes personālu, un atzīmēja, ka algas rūpnīcā Krievijas kontrolē ir stagnējušas. Šī anekdote uzsver faktu, ka Krievijas ekonomiskā politika okupētajās teritorijās ir vērsta uz rūpnieciskās produktivitātes palielināšanu ieguves nolūkos, bieži vien uz to cilvēku rēķina, kas strādā nozarēs, kuras Krievija ir definējusi kā kritiskas.
Krievijas valsts banka Promsvjazbank (PSB) turpina paplašināt savu ietekmi okupētajā Ukrainā. Hersonas apgabala okupācijas vadītājs Vladimirs Saldo 8. novembrī tikās ar PSB viceprezidentu un okupētā Hersonas apgabala direktoru Alekseju Grišinu, lai apspriestu PSB darbu šajā apgabalā.[18] Saldo paziņoja, ka PSB okupētajā Hersonas apgabalā ir atvērusi vairāk nekā 20 jaunas filiāles un uzstādījusi vairāk nekā 200 bankomātus. Saldo atzīmēja, ka PSB nodarbojas arī ar aizdevumu, hipotēku un noguldījumu pārvaldīšanu. Kopš 2022. gada PSB ir paplašinājusies arī okupētajos Doņeckas, Luhanskas un Zaporožjes apgabalos, un, kā ziņots, 2024. gada beigās okupētajā Ukrainā tai kopumā bija 500 filiāļu.[19] PSB ietekmes paplašināšanās okupētajā Ukrainā liecina par Krievijas finanšu kontroles padziļināšanos pār okupētajām teritorijām un piespiež iedzīvotājus paļauties uz Krievijas valstij piederošām struktūrām finanšu pakalpojumu saņemšanai.
Informācijas telpas kontrole
Nesenie Krievijas valdības centieni pārvaldīt iekšzemes informācijas telpu, visticamāk, nesamērīgi negatīvi ietekmēs okupētās Ukrainas iedzīvotājus. Krievijas valdība 27. oktobrī apstiprināja rezolūciju, kas ļaus centralizēti pārvaldīt publiskos komunikāciju tīklus, sākot ar 2026. gada 1. martu.[20] Rezolūcijā ir iekļautas interneta stabilitātes un drošības apdraudējumu definīcijas un piešķirtas Krievijas federālajam cenzoram Roskomnadzor, Krievijas Federālajam drošības dienestam (FSB) un citām federālām struktūrām pilnvaras "pārvaldīt" komunikāciju tīklus jebkuras definētas ārkārtas situācijas vai apdraudējuma gadījumā, tostarp atvienojot interneta operatorus no plašāka tīkla.[21] 27. oktobra rezolūcija ir Krievijas "suverēnā interneta" koncepcijas kodifikācija, kas ļauj Krievijai pilnībā atvienoties no globālā interneta un cenzēt piekļuvi komunikācijai un informācijai.[22] Ukrainas cilvēktiesību centrs ZMINA brīdināja, ka Krievija izmantos šīs rezolūcijas īstenošanu, lai vēl vairāk ierobežotu komunikāciju un informācijas plūsmas okupētajā Ukrainā.[23]
Krievijas premjerministrs Mihails Mišustins 1. novembrī parakstīja kabineta dekrētu, kas paredz, ka Krievijas interneta pakalpojumiem (oficiāli “informācijas izplatīšanas internetā organizatoriem”) ir jāglabā informācija par lietotāju tiešsaistes aktivitātēm, tostarp viņu saraksti, trīs gadus, nevis iepriekš noteikto vienu gadu.[24] Dekrēts stājas spēkā 2026. gada 1. janvārī un pieprasa interneta pakalpojumiem pēc pieprasījuma nodot personas informāciju Krievijas tiesībaizsardzības iestādēm, tostarp FSB.[25] Interneta pakalpojumi ietver sociālos medijus, ziņojumapmaiņas programmas, spēļu pakalpojumus, video mitināšanas vietnes, iepazīšanās vietnes, emuārus un reklāmas vietnes.[26] ZMINA atzīmēja, ka šis jaunais dekrēts attiecas arī uz lietotāju datiem okupētajā Ukrainas teritorijā.[27] Gan 27. oktobra rezolūcija, gan interneta pakalpojumu kabineta dekrēts paplašina Krievijas jau tā pārspīlētās pilnvaras attiecībā uz piekļuvi informācijai gan mājās, gan okupētajā Ukrainā. Tie arī piešķir FSB vēl plašāku piekļuvi personiskajai informācijai okupētajās teritorijās, kas, visticamāk, dos FSB iespēju nežēlīgāk vērsties pret ukraiņiem, pamatojoties uz viņu personīgās saziņas saturu un interneta lietošanu.
[1]
https://t.me/goroda_pobratimy/9530; https://www.donetsk.kp.ru/online/news/6661745/
[2]https://understandingwar.org/research/russia-ukraine/russian-occupation-update-june-30-2025/;https://understandingwar.org/research/russia-ukraine/russian-occupation-update-may-15-2025/;https://understandingwar.org/research/russia-ukraine/russian-occupation-update-march-31-2025/
[3]
https://eipp.org/news/2025/%D0%B2-%D0%BB...%D0%B0%D0% BD%D1%81%D0%B8%D0%BE%D0%BD-%D0%B4%D0%BB%D1%8F-%D0%B2%D0%BE%D1%81%D0%BF%D0%B8%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D0%B8%D1%86-%D0%BC%D0%B8%D0%BD%D0 %BE%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%BD%D1%8B-%D1%80%D0%BE%D1%81%D1%81%D0%B8%D0%B8,-%D0%BB%D0%B5%D0%B4%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%8F-%D0%B0% D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%B0,-%D0%B3%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%B8%D1%86%D0%B0-%D0%B8-%D0%B7%D0%BE%D0%BE%D0%BF%D0%B0%D1%80%D0%BA.html;
https://eipp punkts ru/news/2025/%D0%B2-%D0%BC%D0%B5%D0%BB%D0%B8%D1%82%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%BB%D0%B5-%D0%BF%D0%BB%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%80%D1%83%D0%B5%D1%82%D1%81%D1%8F-%D1%80%D0%B0%D1%81%D1%88%D0%B8%D1%80%D0%B8%D1%82%D1%8C-%D1%81%D0%B5%D1%82%D1%8C-%D0%B1%80%D0%B1%82%D1%8C-%D0%B1%80%D0%80%D0 %BE%D1%84%D0%B5%D1%81%D1%81%D0%B8%D0%BE%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D1%8B%D1%85-%D0%BE%D0%B1%D1%80%D0%B0%D0%B7%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D1%8B%D1%85-%D0%BE%D1%80%D0%B3%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D0%B7%D0%B0%D1%86%D0%B8%D0%B9.html
[4]
https://tass.ru/info/18527655
[5]
https://pansion-mil.com/about
[6]
https://gorod-812 dot ru/shoygu-i-devochki/
[7]
https://investigator.org dot ua/ua/news-2/novosti-krym/279825/
[8]
https://voda.crimea dot ru/informaciya_dlya_uchastnikov_svo1
[9]https://understandingwar.org/research/russia-ukraine/russian-occupation-update-june-30-2025/;
https://understandingwar.org/research/ru...ent_27-3/; https://understandingwar.org/research/ru...ent_29-21/
[10]https://understandingwar.org/research/russia-ukraine/russian-occupation-update-june-12-2025/;
https://understandingwar.org/research/ru...y-21-2025/
[11]https://understandingwar.org/research/russia-ukraine/russian-occupation-update-july-21-2025/
[12]
https://tass dot ru/proisshestviya/25551397
[13]https://understandingwar.org/research/russia-ukraine/russian-occupation-update-september-4-2025/;
https://understandingwar.org/research/ru...ne-9-2025/
[14]https://ukraine.ohchr.org/en/civilian-detainees-subjected-to-troubling-patterns-of-torture-and-ill-treatment-since-russia-s-full-scale-attack-on-ukraine-un-report;
https://www.amnesty.org/en/wp-content/up...ence-2.pdf
[15]
https://lug-info dot ru/comments/ministr-promyshlennosti-rf-geografija-postavok-promyshlennoj-produkcii-donbassa-/
[16]https://understandingwar.org/research/russia-ukraine/russian-occupation-update-september-25-2025/;
https://understandingwar.org/research/ru...y-3-2025/; https://understandingwar.org/research/ru...l-24-2025/
[17]
https://x.com/Bylbyleva/status/1987844429130895708
[18]
https://t.me/SALDO_VGA/11551
[19]
https://tass dot ru/ekonomika/22756663
[20] publikācija.pravo dot gov.ru/document/0001202511060014;
https://www.forbes dot ru/tekhnologii/549517-pravitel-stvo-utverdilo-pravila-centralizovannogo-upravlenia-internetom
[21] Publication.pravo dot gov.ru/document/0001202511060014
https://www.forbes dot ru/tekhnologii/549517-pravitel-stvo-utverdilo-pravila-centralizovannogo-upravlenia-internetom
[22]
https://www.hrw.org/news/2020/06/18/russ...censorship
[23]
https://zmina dot info/news/vlada-rf-dozvolyla-z-bereznya-nastupnogo-roku-vymykaty-zvyazok-ta-internet-zokrema-v-okupacziyi-v-ukrayini/
[24]
https://ria dot ru/20251101/mishustin-2052440500.html;
https://www.kommersant dot ru/doc/8180632
[25]
https://www.kommersant dot ru/doc/8180632
[26]
https://ddos-guard dot ru/blog/kto-takie-ori
[27]
https://zmina dot info/news/rf-zobovyazala-try-roky-zberigaty-dani-korystuvachiv-soczmerezh-z-okupovanyh-terytorij-ukrayiny/
"Kā cilvēks, kam trūkst pašcieņas, nav dīdzējs, bet nīcējs, tā arī tauta, kurai nav pašapziņas." K.Mīlenbahs