2025-02-17 11:37
Latvijas Radio: satiksmes ministra maiņai – divas versijas
Dalīties:
Kārlis Miksons/ Latvijas Televīzija
Šodien, 9:48
Latvijā
Autori: Jānis Kincis (Latvijas Radio korespondents)
Nepieciešamība nomainīt atsevišķus ministrus pieminēta jau kopš novembra, bet konkrētāki vēstījumi par valdības darba restartu sagaidāmi šonedēļ. Visbiežāk pieminēta satiksmes ministra Kaspara Briškena ("Progresīvie") nomaiņa, un līdz šim attiecībā uz to izskanējušas divas versijas, ziņo Latvijas Radio.
"Bez valdības restarta neiztikt," tā par uzrāvienu visplašāk paguvuši izteikties "Jaunās Vienotības" politiķi, tostarp premjere Evika Siliņa. Valdības vadītājai bijušas pārrunas ar katru no valdības ministriem, un šonedēļ viņa varētu nākt klajā ar plānu, kā uzlabot valdības veikumu. Plānā ir sadaļa arī par atsevišķu ministru nomaiņu.
Vairākas versijas
Ir lietas, kurās risinājumi nevedas. Pirmais piemērs, ko min visbiežāk, – "Rail Baltica" projekta pārraudzība un problēmas Satiksmes ministrijā. Premjeres neapmierinātība ar satiksmes ministra, "Progresīvo" pārstāvja Kaspara Briškena darbu izpaudusies vairākkārt. Pērn novembrī šajā saistībā "Progresīvie" savu biedru aizstāvēja un argumentēja, ka viņi ir šīs koalīcijas stabilitātes garants.
Aizvadītājā nedēļā partiju pārstāvji jau minēja, ka, atsaucot kādu ministru, tāpat būtu jārīkojas arī abām pārējām partijām. No tā arī varētu izrietēt atbildības jomu maiņa. Kāpēc tā rīkoties? Jo esošā koalīcija ir neliela un jāņem vērā katra partnera viedoklis. Šādu iespēju ar vēlmi noturēt esošo trīs partiju koalīciju skaidroja politoloģe, Rīgas Stradiņa Universitātes docente Lelde Metla-Rozentāle.
"Izvērtējumu vajag, it īpaši ja mēs runājam par satiksmes nozari, kurā ministrs acīmredzami līdz galam ar saviem pienākumiem netiek galā. Protams, te varētu analizēt, vai tā ir tikai viņa vaina vai jau vēsturiska institucionālisma problēma, vai kas cits. Tomēr ļoti ilgi šis jautājums ticis nostumts no dienas kārtības – varbūt paliks labāk. Ir piedāvāts papildu scenārijs, ka varētu notikt, pirmkārt, ministru pārskatīšana visās partijās, un varētu notikt arī rotācija ministru posteņu sadalījumā starp koalīcijas partneriem, lai tas nebūtu tik sāpīgi tikai vienai partijai," vērtēja eksperte.
Līdz šim pieminētas divas versijas.
Viena – ka Satiksmes ministrijas vadību varētu pārņemt Zaļo un Zemnieku savienība, bet "Progresīvo" pārstāvim uzticētu vadīt Ekonomikas ministriju. Otra versija, un to aizstāv arī ZZS frakcijas vadītāja vietnieks Augusts Brigmanis – Satiksmes ministrijas vadība jāuztic "Jaunajai Vienotībai".
Par kādu citu atbildības jomu pārdali līdz šim informācijas nav, taču "Progresīvo" frakcijas vadītājs Andris Šuvajevs Latvijas Televīzijai norādījis, ka ne tikai premjerei ir tiesības vērtēt ministrus, bet arī frakcijām. "Progresīvie" vērtēšot visus ministrus.
Vēlas noturēt esošo valdību
Koalīcijas partneru sarunai jānoslēdzas ar prioritāro darbu plānu šim un nākamajam gadam, kā arī ar izvērtējumu, vai konkrēti ministri šos darbus var īstenot. Visi koalīcijas partneri apliecina vēlmi noturēt esošās valdības darbu.
Jautājumu par papildu politisko partneru piesaisti aktualizē fakts, ka koalīcija ir mazskaitlīga, tai Saeimā ir minimāls pārsvars. Jau vairākas reizes novērota situācija, ka koalīcijas partijām balsojumos Saeimā nav vairākuma, ja atsevišķi kolēģi veselības problēmu vai kādu iemeslu dēļ neierodas Saeimā. Opozīcija to izmanto un "norauj kvorumu". Saeimas darbs tādējādi papildus buksē, un šādas prakses atkārtošanās nepavisam neizskatās labi.
Par iespējamu iesaisti valdības koalīcijā ne reizi vien piemin "Apvienoto sarakstu" un Nacionālo apvienību. Tie pašlaik opozīcijā vienojušies kopīgā blokā.
Vēlme darboties valdībā ir, bet ne premjeres Siliņas vadītā valdībā – tā par iespējamām pārmaiņām izteicās "Apvienotā saraksta" frakcijas deputāts Māris Kučinskis.
To, ka koalīcijai galīgi nesokas, kā vajadzētu, apliecināja divus mēnešus ilgais riņķa dancis Latvijas Bankas prezidenta izraudzīšanā. Vienlaikus premjere izteicās, ka Latvijas Bankas vadības jautājums nekad nav bijis koalīcijas stabilitātes jautājums.
Taču koalīcijas darba vērtējumu vēlētāji dos, redzot konkrētus paveiktos darbus. Par prioritātēm turpmākajā periodā līdz vēlēšanām šobrīd trūkstot skaidrības. Tāpēc valdības restarta plānam jāparedz ne tikai izmaiņas ministru portfeļu un atbildības jomu sadalījumā, bet arī jānosauc daži skaidri sasniedzami uzdevumi – prioritātes.
Metla-Rozentāle cer, ka šie procesi neievilksies: "Tā ir bezizeja, kurā visi redz, ka tiešām ir kaut kas jādara, jo ir samocīts process. Un redzams, ka izeja no šīs situācijas arī nav veikla.
No vienas puses – valdība jāsaglabā, no otras puses – ir kaut kas jāmaina. Mocīšanās, šķiet, turpinās."
Valdības restarta plānu vajadzētu sadzirdēt šonedēļ. Pašlaik vēl gan nav skaidrs, vai tas varētu notikt jau pirmdien pēc koalīcijas sanāksmes.
https://www.lsm.lv/raksts/zinas/latvija/...s.a588069/
Dalīties:
Kārlis Miksons/ Latvijas Televīzija
Šodien, 9:48
Latvijā
Autori: Jānis Kincis (Latvijas Radio korespondents)
Nepieciešamība nomainīt atsevišķus ministrus pieminēta jau kopš novembra, bet konkrētāki vēstījumi par valdības darba restartu sagaidāmi šonedēļ. Visbiežāk pieminēta satiksmes ministra Kaspara Briškena ("Progresīvie") nomaiņa, un līdz šim attiecībā uz to izskanējušas divas versijas, ziņo Latvijas Radio.
"Bez valdības restarta neiztikt," tā par uzrāvienu visplašāk paguvuši izteikties "Jaunās Vienotības" politiķi, tostarp premjere Evika Siliņa. Valdības vadītājai bijušas pārrunas ar katru no valdības ministriem, un šonedēļ viņa varētu nākt klajā ar plānu, kā uzlabot valdības veikumu. Plānā ir sadaļa arī par atsevišķu ministru nomaiņu.
Vairākas versijas
Ir lietas, kurās risinājumi nevedas. Pirmais piemērs, ko min visbiežāk, – "Rail Baltica" projekta pārraudzība un problēmas Satiksmes ministrijā. Premjeres neapmierinātība ar satiksmes ministra, "Progresīvo" pārstāvja Kaspara Briškena darbu izpaudusies vairākkārt. Pērn novembrī šajā saistībā "Progresīvie" savu biedru aizstāvēja un argumentēja, ka viņi ir šīs koalīcijas stabilitātes garants.
Aizvadītājā nedēļā partiju pārstāvji jau minēja, ka, atsaucot kādu ministru, tāpat būtu jārīkojas arī abām pārējām partijām. No tā arī varētu izrietēt atbildības jomu maiņa. Kāpēc tā rīkoties? Jo esošā koalīcija ir neliela un jāņem vērā katra partnera viedoklis. Šādu iespēju ar vēlmi noturēt esošo trīs partiju koalīciju skaidroja politoloģe, Rīgas Stradiņa Universitātes docente Lelde Metla-Rozentāle.
"Izvērtējumu vajag, it īpaši ja mēs runājam par satiksmes nozari, kurā ministrs acīmredzami līdz galam ar saviem pienākumiem netiek galā. Protams, te varētu analizēt, vai tā ir tikai viņa vaina vai jau vēsturiska institucionālisma problēma, vai kas cits. Tomēr ļoti ilgi šis jautājums ticis nostumts no dienas kārtības – varbūt paliks labāk. Ir piedāvāts papildu scenārijs, ka varētu notikt, pirmkārt, ministru pārskatīšana visās partijās, un varētu notikt arī rotācija ministru posteņu sadalījumā starp koalīcijas partneriem, lai tas nebūtu tik sāpīgi tikai vienai partijai," vērtēja eksperte.
Līdz šim pieminētas divas versijas.
Viena – ka Satiksmes ministrijas vadību varētu pārņemt Zaļo un Zemnieku savienība, bet "Progresīvo" pārstāvim uzticētu vadīt Ekonomikas ministriju. Otra versija, un to aizstāv arī ZZS frakcijas vadītāja vietnieks Augusts Brigmanis – Satiksmes ministrijas vadība jāuztic "Jaunajai Vienotībai".
Par kādu citu atbildības jomu pārdali līdz šim informācijas nav, taču "Progresīvo" frakcijas vadītājs Andris Šuvajevs Latvijas Televīzijai norādījis, ka ne tikai premjerei ir tiesības vērtēt ministrus, bet arī frakcijām. "Progresīvie" vērtēšot visus ministrus.
Vēlas noturēt esošo valdību
Koalīcijas partneru sarunai jānoslēdzas ar prioritāro darbu plānu šim un nākamajam gadam, kā arī ar izvērtējumu, vai konkrēti ministri šos darbus var īstenot. Visi koalīcijas partneri apliecina vēlmi noturēt esošās valdības darbu.
Jautājumu par papildu politisko partneru piesaisti aktualizē fakts, ka koalīcija ir mazskaitlīga, tai Saeimā ir minimāls pārsvars. Jau vairākas reizes novērota situācija, ka koalīcijas partijām balsojumos Saeimā nav vairākuma, ja atsevišķi kolēģi veselības problēmu vai kādu iemeslu dēļ neierodas Saeimā. Opozīcija to izmanto un "norauj kvorumu". Saeimas darbs tādējādi papildus buksē, un šādas prakses atkārtošanās nepavisam neizskatās labi.
Par iespējamu iesaisti valdības koalīcijā ne reizi vien piemin "Apvienoto sarakstu" un Nacionālo apvienību. Tie pašlaik opozīcijā vienojušies kopīgā blokā.
Vēlme darboties valdībā ir, bet ne premjeres Siliņas vadītā valdībā – tā par iespējamām pārmaiņām izteicās "Apvienotā saraksta" frakcijas deputāts Māris Kučinskis.
To, ka koalīcijai galīgi nesokas, kā vajadzētu, apliecināja divus mēnešus ilgais riņķa dancis Latvijas Bankas prezidenta izraudzīšanā. Vienlaikus premjere izteicās, ka Latvijas Bankas vadības jautājums nekad nav bijis koalīcijas stabilitātes jautājums.
Taču koalīcijas darba vērtējumu vēlētāji dos, redzot konkrētus paveiktos darbus. Par prioritātēm turpmākajā periodā līdz vēlēšanām šobrīd trūkstot skaidrības. Tāpēc valdības restarta plānam jāparedz ne tikai izmaiņas ministru portfeļu un atbildības jomu sadalījumā, bet arī jānosauc daži skaidri sasniedzami uzdevumi – prioritātes.
Metla-Rozentāle cer, ka šie procesi neievilksies: "Tā ir bezizeja, kurā visi redz, ka tiešām ir kaut kas jādara, jo ir samocīts process. Un redzams, ka izeja no šīs situācijas arī nav veikla.
No vienas puses – valdība jāsaglabā, no otras puses – ir kaut kas jāmaina. Mocīšanās, šķiet, turpinās."
Valdības restarta plānu vajadzētu sadzirdēt šonedēļ. Pašlaik vēl gan nav skaidrs, vai tas varētu notikt jau pirmdien pēc koalīcijas sanāksmes.
https://www.lsm.lv/raksts/zinas/latvija/...s.a588069/
"Kā cilvēks, kam trūkst pašcieņas, nav dīdzējs, bet nīcējs, tā arī tauta, kurai nav pašapziņas." K.Mīlenbahs