2025-11-13 13:16
Ar kodolenerģiju darbināmi kuģi - vēl viens risinājums tīrākiem jūras kravu pārvadājumiem
Kodolenerģija nav tikai sauszemes spēkstacijas, kas nodrošina elektroenerģiju ikdienas vajadzībām. Kodoldegvielu iespējams izmantot arī kuģos, padarot tos ātrākus un samazinot tirdzniecības flotes radīto vides piesārņojumu.
Padarīt tīrāku ar biometānu, ūdeņradi un kodolu
Pasaules jūras kravu pārvadājumi ik gadu patērē aptuveni 350 miljonus tonnu fosilā kurināmā, radot ap 3 % no kopējiem globālajiem kaitīgajiem izmešiem. Tāpēc nākamo divdesmit gadu laikā tiek meklēti risinājumi, kā padarīt šo nozari tīrāku un videi draudzīgāku, izmantojot ūdeņradi, sašķidrināto biometānu un citas zaļās gāzes, kā arī potenciāli kodolenerģiju.
Ekspluatācijā paredzēts nodot līdz 2035. gadam
Kompānija Core Power sadarbībā ar kuģu būvētāju HD Korea Shipbuilding & Offshore Engineering un inženierkompāniju Southern Co īsteno pirmā modernā ar kodolenerģiju darbināmā jūras kravas kuģa būvniecības projektu. Projekta mērķis ir līdz 2035. gadam nolaist ūdenī pirmo kodolkuģi, kura darbināšanai paredzēts izmantot modulāro mazas jaudas kodolreaktoru. Tā testēšanu partneri plāno sākt 2029. gadā. Informācija par kuģa būvniecības un ekspluatācijas izmaksām pagaidām netiek atklāta.
Labi aizmirsts vecais
Jau 1955. gadā ASV tika nodota ekspluatācijā pirmā kodolzemūdene, bet 1959. gadā sākās arī vairāku jūras pārvadājumu kodolkuģu izmantošana, kuru ēra gan bija īslaicīga. Pašlaik pasaulē darbojas aptuveni 160 kodolkuģu, kas pārsvarā tiek izmantoti jūras kara flotē - galvenokārt kā lidmašīnu bāzes kuģi un zemūdenes, kā ledlauži Arktikā. Iespējams, nākotnē kodolenerģijas kuģi tiks izmantoti arī jūras kravu pārvadājumiem Baltijas jūrā, lai gan to izstrādātāju primārais mērķis ir nodrošināt tālos okeāna pārvadājumus starp kontinentiem.
https://www.gaso.lv/energetikas-aktualit...vadajumiem
Kodolenerģija nav tikai sauszemes spēkstacijas, kas nodrošina elektroenerģiju ikdienas vajadzībām. Kodoldegvielu iespējams izmantot arī kuģos, padarot tos ātrākus un samazinot tirdzniecības flotes radīto vides piesārņojumu.
Padarīt tīrāku ar biometānu, ūdeņradi un kodolu
Pasaules jūras kravu pārvadājumi ik gadu patērē aptuveni 350 miljonus tonnu fosilā kurināmā, radot ap 3 % no kopējiem globālajiem kaitīgajiem izmešiem. Tāpēc nākamo divdesmit gadu laikā tiek meklēti risinājumi, kā padarīt šo nozari tīrāku un videi draudzīgāku, izmantojot ūdeņradi, sašķidrināto biometānu un citas zaļās gāzes, kā arī potenciāli kodolenerģiju.
Ekspluatācijā paredzēts nodot līdz 2035. gadam
Kompānija Core Power sadarbībā ar kuģu būvētāju HD Korea Shipbuilding & Offshore Engineering un inženierkompāniju Southern Co īsteno pirmā modernā ar kodolenerģiju darbināmā jūras kravas kuģa būvniecības projektu. Projekta mērķis ir līdz 2035. gadam nolaist ūdenī pirmo kodolkuģi, kura darbināšanai paredzēts izmantot modulāro mazas jaudas kodolreaktoru. Tā testēšanu partneri plāno sākt 2029. gadā. Informācija par kuģa būvniecības un ekspluatācijas izmaksām pagaidām netiek atklāta.
Labi aizmirsts vecais
Jau 1955. gadā ASV tika nodota ekspluatācijā pirmā kodolzemūdene, bet 1959. gadā sākās arī vairāku jūras pārvadājumu kodolkuģu izmantošana, kuru ēra gan bija īslaicīga. Pašlaik pasaulē darbojas aptuveni 160 kodolkuģu, kas pārsvarā tiek izmantoti jūras kara flotē - galvenokārt kā lidmašīnu bāzes kuģi un zemūdenes, kā ledlauži Arktikā. Iespējams, nākotnē kodolenerģijas kuģi tiks izmantoti arī jūras kravu pārvadājumiem Baltijas jūrā, lai gan to izstrādātāju primārais mērķis ir nodrošināt tālos okeāna pārvadājumus starp kontinentiem.
https://www.gaso.lv/energetikas-aktualit...vadajumiem
"Kā cilvēks, kam trūkst pašcieņas, nav dīdzējs, bet nīcējs, tā arī tauta, kurai nav pašapziņas." K.Mīlenbahs

