Kosmoss un kosmiskie ceļojumi
#1
Pēc četru gadu kavēšanās Eiropas Ariane 6 raķete beidzot ir gatava pacelšanās brīdim. Uzstādīts uz tās pavisam jaunā palaišanas platformas Franču Gviānā, tā veica savu pēdējo "pilno ģenerālmēģinājumu" jūnija beigās pirms atklāšanas, kas paredzēta šo otrdien. Paredzams, ka Ariane 6 atkal nodrošinās Eiropai neatkarīgu piekļuvi kosmosam un konkurēs ar amerikāņu uzņēmumiem, kas ir izklaidējuši nozari, piemēram, SpaceX. 







Eiropas jaunā raķete Ariane 6 virzīja Eiropu kosmosā, paņemot sev līdzi dažādus eksperimentus, satelītus, lietderīgās kravas izvietotājus un atgriešanās demonstrācijas, kas pārstāv tūkstošiem cilvēku visā Eiropā, sākot no studentiem līdz nozares pārstāvjiem un pieredzējušiem kosmosa dalībniekiem.

Šis atklāšanas lidojums ar nosaukumu VA262 ir demonstrācijas lidojums, lai parādītu Ariane 6 spējas un spējas izvairīties no Zemes gravitācijas un darboties kosmosā. Tomēr tajā atradās vairāki pasažieri.

Ariane 6 uzbūvēja galvenais darbuzņēmējs un projektēšanas iestāde ArianeGroup. Papildus raķetei pacelšanās demonstrēja palaišanas platformas darbību un operācijas uz zemes Eiropas kosmodromā. Jauno īpaši izveidoto palaišanas zonu uzbūvēja Francijas kosmosa aģentūra CNES, un tā nodrošina ātrāku Ariane palaišanas apgrozījumu.

Ariane 6 ir Eiropas jaunākā smagās celtspējas raķete, kas izstrādāta, lai nodrošinātu lielu jaudu un elastību par zemākām izmaksām nekā tās priekšgājēji. Nesējraķetes konfigurācija – ar modernizētu galveno skatuvi, divu vai četru jaudīgu pastiprinātāju izvēli un jaunu restartējamu augšējo pakāpi – nodrošinās Eiropai lielāku efektivitāti un iespējas, jo tā var palaist vairākas misijas dažādās orbītās vienā lidojumā, kamēr tā augšējā stadija misijas beigās deorbitēs pati.

EKA galvenās lomas Ariane 6 programmā ir kā līgumslēdzēja iestāde – pārvalda budžetu no dalībvalstīm, kas piedalās Ariane 6 attīstības programmā; un kā palaišanas sistēmas arhitekts – nodrošinot, ka raķešu un palaišanas platformu infrastruktūra darbojas kopā.

Ariane 6 ir jaunākā Eiropas Ariane raķešu sērija, kas pārņem Ariane 5 ar modulāru un daudzpusīgu dizainu, kas var uzsākt misijas no zemas Zemes orbītas un tālāk uz dziļu kosmosu.

★ Abonējiet: http://bit.ly/ESAsubscribe un divreiz noklikšķiniet uz zvana pogas, lai saņemtu mūsu paziņojumus.

Apskatiet mūsu pilno video katalogu: http://bit.ly/SpaceInVideos
Sekojiet mums Twitter: http://bit.ly/ESAonTwitter
Facebook: http://bit.ly/ESAonFacebook
Vietnē Instagram: http://bit.ly/ESAonInstagram
Vietnē LinkedIn: https://bit.ly/ESAonLinkedIn
Vietnē Pinterest: https://bit.ly/ESAonPinterest
Vietnē Flickr: http://bit.ly/ESAonFlickr

Mēs esam Eiropas vārti uz kosmosu. Mūsu misija ir veidot Eiropas kosmosa spēju attīstību un nodrošināt, ka investīcijas kosmosā turpina sniegt labumu Eiropas un pasaules iedzīvotājiem. Apmeklējiet https://www.esa.int/, lai uzzinātu par visu, kas saistīts ar kosmosu.

Informācija par autortiesībām par mūsu videoklipiem ir pieejama šeit: https://www.esa.int/ESA_Multimedia/Terms...sa_website

#ESA #Ariane6 #Raķete
"Kā cilvēks, kam trūkst pašcieņas, nav dīdzējs, bet nīcējs, tā arī tauta, kurai nav pašapziņas." K.Mīlenbahs
Atbilde
#2
"Kā cilvēks, kam trūkst pašcieņas, nav dīdzējs, bet nīcējs, tā arī tauta, kurai nav pašapziņas." K.Mīlenbahs
Atbilde
#3
"Kā cilvēks, kam trūkst pašcieņas, nav dīdzējs, bet nīcējs, tā arī tauta, kurai nav pašapziņas." K.Mīlenbahs
Atbilde
#4
NASA astronauts voice confidence that Boeing Starliner will bring them home

The first two astronauts to fly Boeing's Starliner capsule said from the International Space Station on Wednesday (July 10) they were confident in the spacecraft's ability to return them home whenever the company and NASA solve thruster issues that have kept them in space far longer than expected.
"Kā cilvēks, kam trūkst pašcieņas, nav dīdzējs, bet nīcējs, tā arī tauta, kurai nav pašapziņas." K.Mīlenbahs
Atbilde
#5
"Kā cilvēks, kam trūkst pašcieņas, nav dīdzējs, bet nīcējs, tā arī tauta, kurai nav pašapziņas." K.Mīlenbahs
Atbilde
#6
Kosmosā iestrēgušie astronauti var doties mājās ar SpaceX 2025. gadā, saka NASA

ASV kosmosa aģentūra NASA ziņo, ka diviem astronautiem, kuri ir iestrēguši Starptautiskajā kosmosa stacijā kopš jūnija sākuma Boeing Starliner kapsulas drošības apsvērumu dēļ, iespējams, vajadzēs izmantot SpaceX, lai 2025. gada februārī atgrieztos uz Zemi. teica trešdien.
Izdota: 08/08/2024 - 11:04
Ātram ceļojumam uz Starptautisko kosmosa staciju var izvērsties par astoņu mēnešu uzturēšanos diviem NASA astronautiem, ja viņiem nāksies pārslēgties no Boeing uz SpaceX, lai dotos mājās.

NASA amatpersonas trešdien paziņoja, ka joprojām pastāv neskaidrība par Boeing jaunās kapsulas Starliner drošību, un Kosmosa aģentūras viedoklis par risku ir dalīts. Rezultātā palielinās iespēja, ka izmēģinājuma pilotiem Butch Wilmore un Suni Williams, iespējams, būs jāskatās no kosmosa stacijas, kā viņu Starliner tiek atbrīvots, lai atgrieztos uz Zemi tukšā veidā.
Ja tas notiks, NASA atstātu divus no četriem astronautiem no nākamā SpaceX taksometra lidojuma septembra beigās, brīvās sēdvietas atvēlot Vilmoram un Viljamsam atpakaļceļā nākamā gada februārī.
Paredzams, ka pāris būs prom tikai nedēļu vai divas, kad viņi 5. jūnijā startēja kā Starliner pirmā apkalpe.
NASA piesaista papildu ekspertus, lai analizētu Starliner piedzīvotās dzinekra kļūmes pirms tā piestāšanās. Tajā pašā laikā NASA rūpīgāk aplūko SpaceX kā rezerves kopiju,
Šobrīd "mēs varētu izvēlēties jebkuru ceļu," sacīja NASA kosmosa operāciju misijas vadītājs Kens Boversokss.
Nesenās tikšanās laikā "Mēs dzirdējām no daudziem cilvēkiem, kuri bija nobažījušies, un lēmums nebija skaidrs," viņš teica. Galīgais lēmums gaidāms augusta vidū.
Boeing izdeva īsu paziņojumu pēc NASA ziņu atjauninājuma, atkārtojot savu nostāju, ka kapsula joprojām var droši nogādāt astronautus mājās.
"Mēs joprojām ticam Starliner spējām un tā lidojuma pamatojumam," sacīja uzņēmums.
Boeing būs jāmaina kapsulas programmatūra, ja Starliner atgriezīsies bez apkalpes.
Saskaņā ar komerciālās apkalpes programmas vadītāju Stīvu Stīchu, netika nopietni apsvērta atsevišķa SpaceX lidojuma uzsākšana, lai tikai atgūtu Vilmoru un Viljamsu.
Pārbaudes uz zemes ir atkārtojušas vilces problēmas, norādot uz roņiem kā vienu no vainīgajiem. Taču joprojām nav saprotams, kā un kāpēc šīs plombas uzbriest, kad tās pārkarsē, un pēc tam saraujas atpakaļ līdz vajadzīgajam izmēram, atzīmēja Stichs. Kopš tā laika orbītā ir atkārtoti aktivizēti visi Starliner pieci neveiksmīgie dzinēji, izņemot vienu.
Šie dzinēji ir būtiski, lai ļautu Starliner atkāpties no kosmosa stacijas pēc atslēgšanās no dokstacijas un saglabātu kapsulu pareizā pozīcijā deorbītam.
Tajā pašā laikā inženieri cīnās par hēlija noplūdēm Starliner piedziņas sistēmā, kas ir ļoti svarīga manevrēšanai. Pirmā noplūde notika pirms pacelšanās, taču tika uzskatīta par izolētu un stabilu. Pēc tam lidojumā parādījās vairāk.
NASA nolīga Boeing un SpaceX, lai nogādātu astronautus uz kosmosa staciju un no tās pēc tam, kad 2011. gadā atspoles devās pensijā. SpaceX savu pirmo apkalpi veica 2020. gadā. Boeing paklupa savā pirmajā testa lidojumā bez apkalpes un pēc atkārtotas demonstrācijas atpalika.
Amatpersonas trešdien atkārtoja vēlmi pēc rezerves taksometra pakalpojuma. Šāda situācija varētu atkārtoties, un "tāpēc mēs vēlamies vairākus transportlīdzekļus," sacīja Bowersox.
Nākamais apkalpes lidojums būs SpaceX 10. NASA. Otrdien tas tika aizkavēts par mēnesi līdz septembra beigām, lai dotu papildu laiku, lai noskaidrotu, kā vislabāk rīkoties ar Starliner atgriešanos.
Lidojumam ir norīkoti trīs NASA astronauti un viens krievs.
"Kā cilvēks, kam trūkst pašcieņas, nav dīdzējs, bet nīcējs, tā arī tauta, kurai nav pašapziņas." K.Mīlenbahs
Atbilde
#7
Divi astronauti, kas iestrēguši SKS, atgriezīsies uz Zemes 2025. gada februārī ar SpaceX

NASA sestdien paziņoja, ka nogaidīs līdz nākamajam gadam, lai ar SpaceX atspole atgrieztos uz Zemi Starptautiskajā kosmosa stacijā iestrēgušie astronauti. Astronauti Sunita Viljamsa un Barijs "Bučs" Vilmors nav varējuši nokļūt mājās, jo radās problēma ar kosmosa kuģi Boeing Starliner, kas sākotnēji bija paredzēts viņu pārvadāšanai.

Diviem ASV astronautiem, kas ieradās Starptautiskajā kosmosa stacijā ar Boeing lidmašīnu Starliner, būs jāatgriežas mājās kopā ar konkurentu SpaceX, sestdien paziņoja NASA.
"NASA ir nolēmusi, ka Butch un Suni atgriezīsies ar Crew-9 nākamā gada februārī un Starliner atgriezīsies bez apkalpes," žurnālistiem sacīja NASA administrators Bils Nelsons.
Barija “Buča” Vilmora un Sunitas “Suni” Viljamsas atgriešanos aizkavēja Boeing kosmosa kuģa dzinekra darbības traucējumi.
Šis lēmums iezīmēja jaunas Boeing sabiedrisko attiecību galvassāpes, kas nozīmē, ka abiem astronautiem orbītā būs jāpavada astoņi mēneši, nevis astoņas dienas, kā sākotnēji plānots.
Pēc gadiem ilgas Starliner izstrādes kavēšanās kosmosa kuģis beidzot bija pacēlies jūnija sākumā, vedot uz SKS veterānus astronautus Vilmoru un Viljamsu.
Taču, pētot problēmas ar kuģa piedziņas sistēmu, NASA nācās uz nenoteiktu laiku apturēt to atgriešanos.
Boeing un NASA inženieri bija nobažījušies, ka Starliner varētu nepietikt dzinējspēka, lai izrautos no orbītas un sāktu nolaišanos uz Zemi.
NASA amatpersonas sestdien paziņoja, ka ir izvēlējušās ļoti neparastu iespēju astronautus atvest no lidojošās laboratorijas nevis ar viņu pašu kuģi, bet gan ar iepriekš paredzētu SpaceX transportlīdzekli februārī.
Saskaņā ar jauno plānu SpaceX Crew-9 misija pacelsies septembra beigās, taču sākotnēji plānoto četru pasažieru vietā pārvadās tikai divus pasažierus.
Tas paliks pietauvots pie SKS līdz plānotajai atgriešanai februārī, atgriežot savus apkalpes locekļus un abus iestrēgušos kolēģus.
Šāda pieeja ir vēl viens trieciens jau tā aptraipītajam ASV giganta Boeing tēlam, kura lidmašīnas daļu pēdējos gados ir pārņēmušas bažas par drošību un kvalitātes kontroli.
Pirms desmit gadiem, pēc Space Shuttle izbeigšanas, NASA pasūtīja jaunus kuģus gan no Boeing, gan SpaceX, kas varētu nogādāt astronautus uz SKS un no tās.
Ja ir pieejami divi šādi transportlīdzekļi, pēc NASA domām, vienmēr būtu rezerves variants, ja vienam no diviem rastos problēmas.
Taču Īlona Maska SpaceX pārspēja Boeing un pēdējos četrus gadus ir bijis vienīgais transportlīdzeklis, kas izmantots astronautiem.
Šī gada Starliner lidojums ar apkalpi, kas sekoja gadiem ilgiem kavējumiem un vilšanās kuģa izstrādes laikā, bija paredzēts kā pēdējais transportlīdzekļa tests pirms tā uzsākšanas regulārā ekspluatācijā.
NASA ir paziņojusi, ka SKS astronautiem ir daudz krājumu, viņi ir apmācīti ilgstošai uzturēšanās laikam un viņiem ir jāveic daudz eksperimentu.

(AFP)
"Kā cilvēks, kam trūkst pašcieņas, nav dīdzējs, bet nīcējs, tā arī tauta, kurai nav pašapziņas." K.Mīlenbahs
Atbilde
#8
BepiColombo ir Eiropas Kosmosa aģentūras (ESA) un Japānas Aviācijas un kosmosa izpētes aģentūras (JAXA) kopīga misija uz planētu Merkurs.[4] Misijā ir divi kopā palaisti pavadoņi: Mercury Planetary Orbiter (MPO) un Mio (Mercury Magnetospheric Orbiter, MMO).[5] Misija veiks visaptverošu dzīvsudraba izpēti, tostarp tā magnētiskā lauka, magnetosfēras un gan iekšējās, gan virsmas struktūras raksturojumu. Tas tika palaists ar raķeti Ariane 5[2] 2018. gada 20. oktobrī plkst. 01:45 UTC, un tā ierašanās Merkurijā bija plānota 2026. gada novembrī pēc Zemes, diviem Venēras un sešiem Merkura lidojumiem. 1][6] Misija tika apstiprināta 2009. gada novembrī pēc gadiem ilgiem priekšlikumiem un plānošanas kā daļa no Eiropas Kosmosa aģentūras programmas Horizon 2000+[7]; tā ir pēdējā programmas misija, kas tiks uzsākta[8].

2024. gada 15. maijā ESA ziņoja, ka 26. aprīlī plānotā manevra laikā kosmosa kuģa dzinekļiem liedza darboties "kļūme"[9]. 2. septembrī ESA ziņoja, ka, lai kompensētu samazināto pieejamo vilci, ir izstrādāta pārskatīta trajektorija, kas kruīza ilgumam pievienotu 11 mēnešus, aizkavējot paredzamo ierašanās datumu no 2025. gada 5. decembra līdz 2026. gada novembrim. 
https://en.wikipedia.org/wiki/BepiColombo

https://lr1.lsm.lv/lv/raksts/zinamais-ne...u.a196560/

Šogad aprit 20 gadi, kopš uz Saulei tuvāko planētu Merkuru devās tā izpētes zonde "Messenger". Varētu domāt, ko daudz runāt par vienu zondi Visuma izpētē, jo vairāk, ka tā startēja tik sen. Mums likās interesanti pavaicāt astronomijas ekspertiem ne tikai par "Messenger" paveikto, bet arī par Merkuru kopumā, jo izrādās, ka pirms šīs zondes cilvēku zināšanas par Saulei tuvāko planētu esot bijušas krietni pieticīgākas un tā savulaik atklāja daudz interesanta ne tikai par Merkuru. Raidījumā Zināmais nezināmajā stāsta IT speciālists un astronomijas entuziasts Ints Ķešāns un "Starspace" observatorijas saimniece un portāla "starspace.lv" redaktore, amatierastronome Anna Gintere.
Anna Gintere atzīst, ka interese par šo mazo planētu ir arvien. Šobrīd, kad "Messenger" aprit 20 gadi, Merkura orbītā drīzumā ieies nākamā izpētes zonde "Bepi Colombo". 
"Joprojām interese ir, jo tā planēta savā ziņā ir mazliet neparasta, gan ar lielo dzelzs kodolu, gan ar to, ka tai ir vāja atmosfēra un magnētiskais lauks atšķirībā no Marsa, ka pievērsta liela uzmanība. Merkurs joprojām zinātnei šķiet interesants," norāda Anna Gintere. "Iespējams, ne tādēļ, lai mēs uz turieni pārceltos, bet tādēļ, ka tas ir būtisks jautājums, kā šī planēta ir izveidojusies, kāpēc viņa ir tāda, kādu to šobrīd pazīstam, un ko tas var pastāstīt par potenciāli citu planētu  veidošanos ap citām zvaigznēm."
Un vēl kāds interesants fakts par Merkuru. Kad 70. gados startēja pirmā misiju uz Merkuru un cilvēki pirmo reizi ieraudzīja tā krāterus, Starptautiskā astronomijas savienība deva šiem krāteriem dažādus vārdus.
"Tur ir ļoti daudz mākslas un kultūras cilvēku - Bēthovens, Mocarts, Mikelandželo un tur ir Rainis. Rainis ir liels krāteris 80 km diametrā gandrīz uz Merkura ekvatora. Neesmu dzirdējis, ka kāds no Latvijas vai Padomju Savienības to būtu ieteicis. Varbūt. Jebkurā gadījumā Starptautiskā astronomijas savienība nosauca krāteri Raiņa vārdā," atklāj Ints Ķešāns.
Raidījuma ieskaņā zinātnes ziņas.
Vispirms par Lieldienu salas populāciju. Par Lieldienu salu ir zināms tas, ka pirms vairāk nekā 800 gadiem polinēzieši kuģojuši tūkstošiem kilometru pāri Klusajam okeānam uz vienu no attālākajām salām uz Zemes - polinēziešu valodā Rapanui, kas tātad zināma arī kā Lieldienu sala. Tā atrodas Klusā okeāna dienvidaustrumos, un mūsdienās tā pieder Čīlei. Šī sala pasaulē pazīstama ar milzīgajām akmens statujām cilvēka seju atveidā, un šīm statujām ir arī savs apzīmējums - moai. Bet par pašiem ieceļotājiem. Pētījums par ceļotāju pāri okeānam seno genomu ir sniedzis atbildes galvenajiem jautājumiem par salas vēsturi un populācijas iespējamo sabrukumu. 
Savukārt vietnē “National Geographic” apkopoti astoņi fakti, kas līdz šim ir noskaidroti par alkohola ietekmi uz cilvēka organismu. Zinātnieki atklāj, ka pat mērena dzeršana var būt kaitīgāka, nekā mēs esam iedomājušies, un dažas sabiedrības grupas riskam ir pakļautas vairāk. Jāpiebilst arī, ka 2023. gadā Pasaules Veselības organizācija paziņojusi, ka nav tāda drošā alkohola daudzuma, ko patērēt, un nav arī pierādījumu tam, ka sarkanvīna glāzes potenciālie ieguvumi sirds un asinsvadu sistēmai būtu lielāki par vēža risku.
Un vēl. 10. septembrī tika dots starts vēsturiskai un, varētu teikt, vienai no ambiciozākajām uzņēmuma “SpaceX” misijām “Polaris Dawn“, ar nesējraķeti “Falcon 9” paceļoties no Kenedija kosmosa centra Floridā., ASV. Misijā piedalās četri neprofesionāli astronauti ar miljardieri, kosmosa entuziastu Džaredu Aizekmenu (Jared Isaacman) priekšgalā.
"Kā cilvēks, kam trūkst pašcieņas, nav dīdzējs, bet nīcējs, tā arī tauta, kurai nav pašapziņas." K.Mīlenbahs
Atbilde
#9
Kosmosā tiks sūtīta glābšanas misija, lai uz Zemi nogādātu tur «iestrēgušos» astronautus
REplay.lv Pasaules panorāma
Šodien, 19:22 Tehnoloģijas un zinātne

Autori: Kārlis Miksons (LTV Ziņu dienesta Sociālo mediju redaktors, žurnālists)

Jau šajā nedēļas nogalē ASV Nacionālā Aeronautikas un Kosmosa aģentūra (NASA) Kosmosā sūtīs uzņēmuma "Space X" kuģi "Dragon", kas vienlaikus plānota kā glābšanas misija, lai uz Zemes nākamā gada februārī nogādātu divus NASA astronautus, kas iestrēguši Starptautiskajā kosmosa stacijā (SKS).
Sākotnēji starts tika paredzēts ceturtdien, 26. septembrī, bet laikapstākļu un Meksikas līcī esošās vētras "Helēna" dēļ tas pašlaik pārcelts uz sestdienu, 28. septembri.

"SpaceX" sūta glābšanas misiju

Kosmosa kuģa "Dragon" starts būs jau 95. "Space X" starts šī gada laikā, kā arī šī būs devītā "Space X" īstenotā komandas rotācijas misija.
Pirms dažām dienām Kenedija Kosmosa centrā Floridā jau ieradās amerikāņu NASA astronauts Niks Hāgs un Krievijas kosmonauts Aleksandrs Gorbunovs, lai aizvadītu pēdējos sagatavošanās darbus pirms raķetes starta. Arī viņiem šis lidojums būs īpašs.
Sākotnēji tā bija plānota kā četru cilvēku misija, bet, ņemot vērā apstākļus, tā komanda tika samazināta uz pusi, lai uzņemtu SKS iestrēgušos NASA astronautus.
"Jā, uz Kosmosa staciju dosimies divu cilvēku sastāvā, bet atgriezīsimies četri. Šis lidojums būs īpašs arī ar to, ka mums būs jāintegrē cilvēki "Dragon" kuģa sistēmā, ņemot vērā viņu nelielo pieredzi darbā ar šādu kuģi. To darīsim gan mēs, gan komanda uz Zemes, lai visi atgrieztos sveiki un veseli,"
pēc ierašanās Kenedija Kosmosa centrā sacīja NASA astronauts Niks Hāgs.
Neskatoties uz pagarināto laiku SKS, "Starliner" komanda ir optimistiska.
"Mēs esam patīkami satraukti, ka šajā misijā izmantosim divus dažādus kuģus. Mēs esam kosmosa kuģu izmēģinātāji un to mēs darām, tāpēc šī ir unikāla iespēja. Protams, šis nebija pirmais variants, jo vēlējāmies atgriezties ar "Starliner, bet mums tas jāatstāj aiz muguras un jāskatās uz nākamo iespēju,"
sacīja astronaute Sunija Viljamsa, kura "iestrēgusi" SKS.

Pirmais "SpaceX" starts ar apkalpi no "SLC-40" platformas

Plānots, ka "Dragon" uz Zemi izlidos nākamā gada februārī, bet jau tagad kuģis ir sagatavots izlidošanai no SLC (Space Launch Complex) 40. platformas. Tā būs pirmā reize, kad "SpaceX" no šīs vietas pacelties ar apkalpi.
Sākotnēji "SLC-40" platforma tika izmantota ASV Gaisa spēku vajadzībām, no kurienes tika koordinēti 55 "Titan" raķešu starti laika posmā no 1965. līdz pat 2005. gadam. Iespējams, ka viena no zināmākajām misijām, kura savu ceļu uzsākusi tieši šeit, ir "Cassini" misija - tā bija pirmā zonde, kas iegāja Saturna orbītā.
Kopš 2007. gada platformas nomnieks ir uzņēmums "SpaceX", kurš to modernizējis un pielāgojis "Falcon-9" modeļa raķešu palaišanai un līdz šī gada augustam tur notikuši jau vairāk nekā 200 "Falcon-9" starti.

8 dienu vietā kosmosā būs pavadītas vairāk nekā 200 dienas

Sākumā tas bija lidojums, kura ilgumam bija jābūt vien nedēļu ilgam, bet beigās izvērtās krietni vien ilgāks. Divi NASA astronauti - Bučs Vilmors un Sunija Viljamsa ar ASV aviobūves milža "Boeing" izstrādāto "Starliner" kosmosa kuģi šī gada jūnijā devās uz SKS, cerot drīz vien atgriezties, bet nu jau stacijā pavadītas vairāk nekā 100 dienas.
Februārī, kad gaidāma apkalpes atgriešanās uz Zemes, Vilmors un Viljamsa kosmosā astoņu dienu vietā būs bijuši vairāk nekā 200 dienu.
Tehniskas ķibeles "Starliner" misiju pavadīja jau no pirmajiem plānotajiem startiem, kuri tika vairākus mēnešus atlikti tehnisku problēmu dēļ.
Dienā, kad kuģis sāka savu ceļu pretī SKS, lidojuma laikā tika konstatēta hēlija noplūde, bet NASA inženieri norādīja, ka apkalpei briesmas nedraud. Viss ritēja salīdzinoši mierīgi līdz brīdim, kad "Starliner" bija jāsaslēdzas ar SKS. Inženieri, uzsākot tuvošanās manevrus atklāja, ka hēlija noplūde no kapsulas nav vienīgā ķibele, jo nestrādāja daži no mazajiem dzinējiem, ar kuriem tiek koriģēts kapsulas kurss.
Šajā brīdī inženieriem kļuva skaidrs, ka kuģa tālākā ekspluatācija var būt bīstama cilvēku dzīvībām.

Lēmums kapsulu sūtīt uz Zemi bez apkalpes

Kopš pirmo problēmu pamanīšanas gan NASA, gan "Boeing" inženieri ir pavadījuši neskaitāmas stundas, lai izrēķinātu un modelētu visus iespējamos scenārijus, lai nogādātu komandu uz Zemes, bet NASA uzstāja uz to, ka kapsulai uz Zemes jāatgriežas bez apkalpes.
"Kā kuģa komandieris un pilots, jūs noteikti nevēlaties redzēt to, kā kuģis aizlido bez jums. Bet tas bija kompromiss, ko mēs panācām. Visa procesa laikā mēs pa dažādiem kanāliem dzirdējām to, kā inženieri un atbildīgie piemin mūsu vārdus – Suni un Bučs. Bučs un Suni. Es gribu tikai pateikt, ka mēs to ļoti novērtējam," vienā no pārraidēm no SKS sacīja NASA astronauts Bučs Vilmors.
Astronauts arī uzsver, ka, ja būtu nedaudz vairāk laika, lai veiktu dažādus testus un izmēģinājumus, komanda varētu atgriezties uz zemes ar "Starliner", bet tam vienkārši neatlika laika.
Laikā, kad tika veikti visi nepieciešamie aprēķini, uzņēmums "Boeing" testos ieguldīja 125 miljonus ASV dolāru, bet testu atbildes NASA inženieriem lika uzdot vēl daudzus citus jautājumus, uz kuriem, nesaņemot skaidras atbildes, tika pieņemts lēmums par kapsulas nogādāšanu uz Zemi bez apkalpes. Tas notika septembra sākumā jeb četrus mēnešus pēc pacelšanās.

Sertifikācijas misija, kas savu sertifikātu nesaņems

Ironiski, ka šī "Starliner" misija bija plānota kā programmas sertifikācijas misijām, kas vēlāk kalpotu par atspēriena punktu "Boeing" darbībai kosmosa jomā un sadarbībai ar NASA – veikt rutīnas lidojumus uz un no SKS.
Šis jau bija otrais sertifikācijas mēģinājums, jo jau 2019. gadā, kad "Starliner" startēja bez apkalpes, bet sertifikāciju nesaņēma dzinēju problēmu dēļ. Līdzīgs scenārijs bija arī 2022. gadā. Redzot, ka arī trešais mēģinājums, kas bija ar apkalpi, piedzīvojis ķibeles, "Starliner" nākotne ir neskaidra.
"Kā cilvēks, kam trūkst pašcieņas, nav dīdzējs, bet nīcējs, tā arī tauta, kurai nav pašapziņas." K.Mīlenbahs
Atbilde
#10
NASA Europa Clipper mērķis ir 2024. gada 10. oktobris, lai sāktu pirmo misiju, lai veiktu detalizētu Jupitera pavadoņa Europa zinātnisko izpēti. Zinātnieki prognozē, ka Eiropai zem ledainās garozas ir sāļš okeāns, kurā varētu būt dzīvības uzturēšanai nepieciešamie elementi.

Misijas veids: Nolidot garām un pariņkot orbītā
Mērķis: Eiropa

pirmā palaišanas iespēja
2024. gada 10. oktobris

Ierašanās pie Jupitera
2030. gada aprīlis

NASA Science Live: vai Jupitera mēness Eiropa varētu atbalstīt dzīvību? 

Raķetes palaišanas laiks: Oct. 10, 2024 8:30 a.m. PDT / 11:30 a.m. EDT
"Kā cilvēks, kam trūkst pašcieņas, nav dīdzējs, bet nīcējs, tā arī tauta, kurai nav pašapziņas." K.Mīlenbahs
Atbilde
« Vecāks | Jaunāks »


Pārlēkt uz:


Users browsing this thread: 5 Guest(s)