2025-01-26 23:16
Bojāts LVRTC optisko šķiedru kabelis Baltijas jūrā; NBS apsekojuši, iespējams, iesaistīto kuģi
Šodien, 15:01
Papildināts šodien, 18:39
Latvijā
LETA
Autori: LSM.lv Ziņu redakcija, Aija Kinca (LTV Ziņu dienesta korespondente), Sandra Dieziņa (Latvijas Radio korespondente)
Svētdienas agrā rītā ir bojāts VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" Baltijas jūrā esošais zemūdens optisko šķiedru kabelis, informēja centrs. Šī centra datu pārraides uzraudzības sistēmā tika fiksēti datu pārraides pakalpojumu traucējumi posmā Ventspils - Gotlande. Šobrīd ir pamats uzskatīt, ka kabelis ir būtiski bojāts un ka bojājums ir ārējas iedarbības. Tāpat atklāts iespējamais vaininieks – kuģis, kurš bija uzņēmis kursu uz Krieviju.
ĪSUMĀ:
Svētdienas agrā rītā ir bojāts LVRTC Baltijas jūrā esošais zemūdens optisko šķiedru kabelis.
Sistēmā fiksēti datu pārraides pakalpojumu traucējumi posmā Ventspils - Gotlande.
LVRTC nodrošināja alternatīvu datu pārraides plūsmu.
Lai arī iespējams mazāks datu pārraides ātrums, lielākoties Latvijā interneta lietotājus tas neietekmē.
Ir pamats aizdomām, ka kabelis būtiski bojāts ārējās iedarbības rezultātā, sākts kriminālprocess.
LVRTC gaida no sadarbības uzņēmuma ziņas, kad varētu sākt kabeļa apsekošanu un labošanu.
Latvijas Jūras spēki apsekoja kuģi, kas bija rajonā bojājumu laikā, zem Maltas karoga kuģojošo "Michalis San".
Kuģis bija ceļā uz Krieviju, uz tā klāja nebija aizdomīgu darbību, enkurs nav bojāts.
Iekšlietu ministrs: Kuģa aizturēšanai ir vajadzīga kopīga un skaidra NATO nostāja.
Aptuvenajā zemūdens infrastruktūras bojājuma rajonā tika identificēti vēl divi kuģi.
Latvija turpina sadarboties ar NATO un Baltijas jūras reģiona valstīm.
Datu pārraide nodrošināta, uzsāk kriminālprocesu
LVRTC turpina sniegt pakalpojumus, izmantojot citus datu pārraides maršrutus.
Šobrīd ir iespējama datu pārraides ātruma aizture, bet lielākoties tā neietekmē galalietotājus Latvijā, skaidroja centrā.
Sadarbībā ar tehnoloģiskajiem partneriem LVRTC ir veicis sistēmas darbības pārbaudi, kā arī mērījumus tīklā no iekārtām Ventspilī. "Šobrīd ir pamats uzskatīt, ka kabelis ir būtiski bojāts un ka bojājums ir ārējas iedarbības," uzsvēra LVRTC Korporatīvās komunikācijas daļas vadītāja Vineta Sprugaine.
LVRTC par notikušo ir informējis atbildīgos un rosinājis sākt kriminālprocesuālas darbības, un pašlaik ir ierosināts kriminālprocess.
Valsts policijas priekšnieks Armands Ruks LTV sacīja, ka pašlaik "tiek meklēti iemesli, vai tas ir fizisks pārrāvums vai cita veida pārrāvums. Esam uzsākuši vienu kriminālprocesu, attiecīgi par tīšu svešas mantas bojāšanu, un kas attiecas uz kabeļa pārrāvumu, tad tiek skaidroti apstākļi un vainīgās personas."
"Tiek vērtēti, kādi kuģi ir bijuši tuvumā. Kas tieši ir pārtrūcis. Un būs svarīgi saprast, kāds traucējumi, jo man nav tiešas apstiprinošas informācijas, ka ir fizisks pārrāvums. Vajadzīgas dažas stundas, lai pateiktu precīzi," sacīja Ruks.
Valsts prezidents Edgars Rinkēvičs sagaida pēc iespējas ātrāku zemūdens kabeļa bojājumu izmeklēšanas rezultātu un ciešu koordināciju ar sabiedrotajiem, aģentūrai LETA norādīja prezidenta padomnieks Mārtiņš Drēģeris.
Cer salabot kabeli pēc iespējas ātrāk
Ievērojot to, ka kabelis atrodas vairāk nekā 50 metru dziļumā, bojājumu veidu varēs noteikt, tikai uzsākot kabeļa remonta darbus, informēja LVRTC.
Saskaņā ar LVRTC rīcībā šobrīd esošo informāciju elektronisko sakaru komersanti, kas līdz šim izmantoja optiskās šķiedras jūras kabeli, pakalpojumu nodrošināšanai izmanto citus datu pārraides maršrutus.
LVRTC turpina sarunas ar uzņēmumu, kas tehniski var nodrošināt jūras kabeļa remontu. Centrā norāda, ka tas ir ārvalstu uzņēmums ar lielu pieredzi šādu tehnoloģiski sarežģītu uzdevumu veikšanā.
Bojājumu novēršana tiks uzsākta līdz ko būs panākta vienošanās par remonta kuģa iziešanu jūrā, skaidroja Sprugaine.
LVRTC valdes priekšsēdētājs Ģirts Ozols preses konferencē norādīja - LVRTC cer, ka sadarbības uzņēmums pēc iespējas ātrāk varēs pateikt datumu, kad remonta kuģis varēs sākt izpēti un kabeļa labošanu.
Viņš arī piebilda, ka centram ir risinājumi datu plūsmas novirzīšanai kabeļu bojājumu gadījumā, un tas strādā – ietekme patērētājiem Latvijā nav novērojama.
Iespējamais vainīgais kuģis identificēts
Nacionālo bruņoto spēku Jūras spēki saņēma no LVRTC informāciju par Zviedrijas ekskluzīvajā ekonomiskajā zonā konstatētu optiskā kabeļa Ventspils-Gotlande bojājumu.
Jūras spēki nekavējoties norīkoja patruļkuģi, lai apsekotu, iespējams, iesaistīto kuģi.
Jūras spēki par notikušo ir sazinājušies ar NATO sabiedrotajiem, tostarp ar Zviedriju, un notiek pastāvīga informācijas apmaiņa. Jūras operāciju centrs ir veicis kuģu kustību analīzi kabeļa bojājuma rajonā.
Jūras spēku komandieris, admirālis Māris Polencs preses konferencē atklāja, ka sadarbībā ar LVRTC bija izstrādāts algoritms rīcībai šādās situācijās, un tas arī tika iedarbināts. Jūras spēku patruļkuģis apsekoja iespējamo kabeļa bojājuma rajonu, kā arī pārbaudīja kuģi "Michalis San".
Konstatēts, ka kuģis ir ceļā uz Krieviju. Nekādas aizdomīgas darbības uz kuģa klāja vai enkura bojājumus Jūras spēki nekonstatēja. Bet NBS turpina analizēt pārējo kuģu kustību rajonā, kā arī sazinās ar NATO sabiedrotajiem.
Publiski pieejama informācija liecina, ka beramkravu pārvadātājs "Michalis san" kuģo zem Maltas karoga. Kuģis bijis ceļā no Alžīrijas ostas pilsētas Bežajas, liecina kuģu izsekošanas vietnē "MarineTraffic" pieejamie dati.
Starptautiskās jūras tiesības ir pietiekami komplicētas, tāpēc iesaistītā kuģa aizturēšanai ir vajadzīga kopīga un skaidra NATO nostāja, aģentūrai LETA atzina Latvijas iekšlietu ministrs Rihards Kozlovskis ("Jaunā Vienotība").
Vaicāts, cik liela būs iespēja aizturēt incidentā, iespējams, vainīgo kuģi, ministrs atbildēja, ka, kuģim atrodoties Latvijas teritoriālajos ūdeņos, Latvijas varasiestādes to varētu īstenot, bet ārpus Latvijas ūdeņiem tas nebūtu tik vienkārši, jo starptautiskās jūras tiesības ir gana komplicētas.
Tā vietā ir jābūt kopīgai un skaidrai NATO nostājai, jo starptautiskajos ūdeņos atrodas daudz un dažādu valstu kuģi.
Aptuvenajā zemūdens infrastruktūras bojājuma rajonā tika identificēti vēl divi kuģi, kas atradās ārpus Latvijas teritoriālās jūras un ekskluzīvās ekonomiskās zonas.
Izmeklēšanā cieši sadarbosies ar Zviedriju un NATO partneriem
Ministru prezidente Evika Siliņa ("Jaunā Vienotība") sasaukusi atbildīgo ministriju un dienestu sanāksmi saistībā ar notikušo. Premjere norādīja, ka Latvija turpina sadarboties ar NATO un Baltijas jūras reģiona valstīm, lai noskaidrotu apstākļus un izmeklētu notiekošo.
Preses konferencē pēc sanāksmes Siliņa informēja, ka ir sazinājusies ar Zviedrijas valdības vadītāju un Baltijas valstu premjeriem, Zviedrijas krasta apsardzei ir lūgts iesaistīties izmeklēšanā, un Zviedrija apsolījusi jebkāda veida palīdzību, kas būs nepieciešama.
Eiropas Komisijas (EK) prezidente Urzula fon der Leiena svētdien apliecināja pilnīgu solidaritāti Baltijas jūras valstīm, kuras skārusi Latviju un Zviedriju savienojošā zemūdens kabeļa sabojāšana.
"Pilnīga solidaritāte ar Baltijas jūras reģiona Eiropas Savienības valstīm pēc Zviedrijas un Latvijas zemūdens datu pārraides kabeļa sabojāšanas," platformā "X" pauda EK prezidente.
"Mūsu kritiskās infrastruktūras izturība un drošība ir galvenā prioritāte," uzsvēra Leiena.
"Komisija ir apņēmusies uzlabot [bojājumu] konstatēšanu, novēršanu un labošanu kopā ar globālajiem partneriem," norādīja EK prezidente.
Jau ziņots, ka iepriekš notikuši vairāki incidenti Baltijas jūrā, kad iespējamas Krievijas sabotāžas dēļ bojāta kritiskā zemūdens infrastruktūra.
NATO janvāra sākumā paziņoja, ka sāks jaunu misiju zemūdens kabeļu aizsardzībai Baltijas jūrā.
LVRTC ir galvenais radiofonijas un televīzijas programmu zemes apraides tīkla operators Latvijā. LVRTC pārvalda valstij piederošās mobilo sakaru operatora "Latvijas mobilais telefons" (LMT) daļas.
Šodien, 15:01
Papildināts šodien, 18:39
Latvijā
LETA
Autori: LSM.lv Ziņu redakcija, Aija Kinca (LTV Ziņu dienesta korespondente), Sandra Dieziņa (Latvijas Radio korespondente)
Svētdienas agrā rītā ir bojāts VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" Baltijas jūrā esošais zemūdens optisko šķiedru kabelis, informēja centrs. Šī centra datu pārraides uzraudzības sistēmā tika fiksēti datu pārraides pakalpojumu traucējumi posmā Ventspils - Gotlande. Šobrīd ir pamats uzskatīt, ka kabelis ir būtiski bojāts un ka bojājums ir ārējas iedarbības. Tāpat atklāts iespējamais vaininieks – kuģis, kurš bija uzņēmis kursu uz Krieviju.
ĪSUMĀ:
Svētdienas agrā rītā ir bojāts LVRTC Baltijas jūrā esošais zemūdens optisko šķiedru kabelis.
Sistēmā fiksēti datu pārraides pakalpojumu traucējumi posmā Ventspils - Gotlande.
LVRTC nodrošināja alternatīvu datu pārraides plūsmu.
Lai arī iespējams mazāks datu pārraides ātrums, lielākoties Latvijā interneta lietotājus tas neietekmē.
Ir pamats aizdomām, ka kabelis būtiski bojāts ārējās iedarbības rezultātā, sākts kriminālprocess.
LVRTC gaida no sadarbības uzņēmuma ziņas, kad varētu sākt kabeļa apsekošanu un labošanu.
Latvijas Jūras spēki apsekoja kuģi, kas bija rajonā bojājumu laikā, zem Maltas karoga kuģojošo "Michalis San".
Kuģis bija ceļā uz Krieviju, uz tā klāja nebija aizdomīgu darbību, enkurs nav bojāts.
Iekšlietu ministrs: Kuģa aizturēšanai ir vajadzīga kopīga un skaidra NATO nostāja.
Aptuvenajā zemūdens infrastruktūras bojājuma rajonā tika identificēti vēl divi kuģi.
Latvija turpina sadarboties ar NATO un Baltijas jūras reģiona valstīm.
Datu pārraide nodrošināta, uzsāk kriminālprocesu
LVRTC turpina sniegt pakalpojumus, izmantojot citus datu pārraides maršrutus.
Šobrīd ir iespējama datu pārraides ātruma aizture, bet lielākoties tā neietekmē galalietotājus Latvijā, skaidroja centrā.
Sadarbībā ar tehnoloģiskajiem partneriem LVRTC ir veicis sistēmas darbības pārbaudi, kā arī mērījumus tīklā no iekārtām Ventspilī. "Šobrīd ir pamats uzskatīt, ka kabelis ir būtiski bojāts un ka bojājums ir ārējas iedarbības," uzsvēra LVRTC Korporatīvās komunikācijas daļas vadītāja Vineta Sprugaine.
LVRTC par notikušo ir informējis atbildīgos un rosinājis sākt kriminālprocesuālas darbības, un pašlaik ir ierosināts kriminālprocess.
Valsts policijas priekšnieks Armands Ruks LTV sacīja, ka pašlaik "tiek meklēti iemesli, vai tas ir fizisks pārrāvums vai cita veida pārrāvums. Esam uzsākuši vienu kriminālprocesu, attiecīgi par tīšu svešas mantas bojāšanu, un kas attiecas uz kabeļa pārrāvumu, tad tiek skaidroti apstākļi un vainīgās personas."
"Tiek vērtēti, kādi kuģi ir bijuši tuvumā. Kas tieši ir pārtrūcis. Un būs svarīgi saprast, kāds traucējumi, jo man nav tiešas apstiprinošas informācijas, ka ir fizisks pārrāvums. Vajadzīgas dažas stundas, lai pateiktu precīzi," sacīja Ruks.
Valsts prezidents Edgars Rinkēvičs sagaida pēc iespējas ātrāku zemūdens kabeļa bojājumu izmeklēšanas rezultātu un ciešu koordināciju ar sabiedrotajiem, aģentūrai LETA norādīja prezidenta padomnieks Mārtiņš Drēģeris.
Cer salabot kabeli pēc iespējas ātrāk
Ievērojot to, ka kabelis atrodas vairāk nekā 50 metru dziļumā, bojājumu veidu varēs noteikt, tikai uzsākot kabeļa remonta darbus, informēja LVRTC.
Saskaņā ar LVRTC rīcībā šobrīd esošo informāciju elektronisko sakaru komersanti, kas līdz šim izmantoja optiskās šķiedras jūras kabeli, pakalpojumu nodrošināšanai izmanto citus datu pārraides maršrutus.
LVRTC turpina sarunas ar uzņēmumu, kas tehniski var nodrošināt jūras kabeļa remontu. Centrā norāda, ka tas ir ārvalstu uzņēmums ar lielu pieredzi šādu tehnoloģiski sarežģītu uzdevumu veikšanā.
Bojājumu novēršana tiks uzsākta līdz ko būs panākta vienošanās par remonta kuģa iziešanu jūrā, skaidroja Sprugaine.
LVRTC valdes priekšsēdētājs Ģirts Ozols preses konferencē norādīja - LVRTC cer, ka sadarbības uzņēmums pēc iespējas ātrāk varēs pateikt datumu, kad remonta kuģis varēs sākt izpēti un kabeļa labošanu.
Viņš arī piebilda, ka centram ir risinājumi datu plūsmas novirzīšanai kabeļu bojājumu gadījumā, un tas strādā – ietekme patērētājiem Latvijā nav novērojama.
Iespējamais vainīgais kuģis identificēts
Nacionālo bruņoto spēku Jūras spēki saņēma no LVRTC informāciju par Zviedrijas ekskluzīvajā ekonomiskajā zonā konstatētu optiskā kabeļa Ventspils-Gotlande bojājumu.
Jūras spēki nekavējoties norīkoja patruļkuģi, lai apsekotu, iespējams, iesaistīto kuģi.
Jūras spēki par notikušo ir sazinājušies ar NATO sabiedrotajiem, tostarp ar Zviedriju, un notiek pastāvīga informācijas apmaiņa. Jūras operāciju centrs ir veicis kuģu kustību analīzi kabeļa bojājuma rajonā.
Jūras spēku komandieris, admirālis Māris Polencs preses konferencē atklāja, ka sadarbībā ar LVRTC bija izstrādāts algoritms rīcībai šādās situācijās, un tas arī tika iedarbināts. Jūras spēku patruļkuģis apsekoja iespējamo kabeļa bojājuma rajonu, kā arī pārbaudīja kuģi "Michalis San".
Konstatēts, ka kuģis ir ceļā uz Krieviju. Nekādas aizdomīgas darbības uz kuģa klāja vai enkura bojājumus Jūras spēki nekonstatēja. Bet NBS turpina analizēt pārējo kuģu kustību rajonā, kā arī sazinās ar NATO sabiedrotajiem.
Publiski pieejama informācija liecina, ka beramkravu pārvadātājs "Michalis san" kuģo zem Maltas karoga. Kuģis bijis ceļā no Alžīrijas ostas pilsētas Bežajas, liecina kuģu izsekošanas vietnē "MarineTraffic" pieejamie dati.
Starptautiskās jūras tiesības ir pietiekami komplicētas, tāpēc iesaistītā kuģa aizturēšanai ir vajadzīga kopīga un skaidra NATO nostāja, aģentūrai LETA atzina Latvijas iekšlietu ministrs Rihards Kozlovskis ("Jaunā Vienotība").
Vaicāts, cik liela būs iespēja aizturēt incidentā, iespējams, vainīgo kuģi, ministrs atbildēja, ka, kuģim atrodoties Latvijas teritoriālajos ūdeņos, Latvijas varasiestādes to varētu īstenot, bet ārpus Latvijas ūdeņiem tas nebūtu tik vienkārši, jo starptautiskās jūras tiesības ir gana komplicētas.
Tā vietā ir jābūt kopīgai un skaidrai NATO nostājai, jo starptautiskajos ūdeņos atrodas daudz un dažādu valstu kuģi.
Aptuvenajā zemūdens infrastruktūras bojājuma rajonā tika identificēti vēl divi kuģi, kas atradās ārpus Latvijas teritoriālās jūras un ekskluzīvās ekonomiskās zonas.
Izmeklēšanā cieši sadarbosies ar Zviedriju un NATO partneriem
Ministru prezidente Evika Siliņa ("Jaunā Vienotība") sasaukusi atbildīgo ministriju un dienestu sanāksmi saistībā ar notikušo. Premjere norādīja, ka Latvija turpina sadarboties ar NATO un Baltijas jūras reģiona valstīm, lai noskaidrotu apstākļus un izmeklētu notiekošo.
Preses konferencē pēc sanāksmes Siliņa informēja, ka ir sazinājusies ar Zviedrijas valdības vadītāju un Baltijas valstu premjeriem, Zviedrijas krasta apsardzei ir lūgts iesaistīties izmeklēšanā, un Zviedrija apsolījusi jebkāda veida palīdzību, kas būs nepieciešama.
Eiropas Komisijas (EK) prezidente Urzula fon der Leiena svētdien apliecināja pilnīgu solidaritāti Baltijas jūras valstīm, kuras skārusi Latviju un Zviedriju savienojošā zemūdens kabeļa sabojāšana.
"Pilnīga solidaritāte ar Baltijas jūras reģiona Eiropas Savienības valstīm pēc Zviedrijas un Latvijas zemūdens datu pārraides kabeļa sabojāšanas," platformā "X" pauda EK prezidente.
"Mūsu kritiskās infrastruktūras izturība un drošība ir galvenā prioritāte," uzsvēra Leiena.
"Komisija ir apņēmusies uzlabot [bojājumu] konstatēšanu, novēršanu un labošanu kopā ar globālajiem partneriem," norādīja EK prezidente.
Jau ziņots, ka iepriekš notikuši vairāki incidenti Baltijas jūrā, kad iespējamas Krievijas sabotāžas dēļ bojāta kritiskā zemūdens infrastruktūra.
NATO janvāra sākumā paziņoja, ka sāks jaunu misiju zemūdens kabeļu aizsardzībai Baltijas jūrā.
LVRTC ir galvenais radiofonijas un televīzijas programmu zemes apraides tīkla operators Latvijā. LVRTC pārvalda valstij piederošās mobilo sakaru operatora "Latvijas mobilais telefons" (LMT) daļas.
"Kā cilvēks, kam trūkst pašcieņas, nav dīdzējs, bet nīcējs, tā arī tauta, kurai nav pašapziņas." K.Mīlenbahs