Žila Delēza simtgade
#1
Kā kino maina mūsu dzīves? Atbildes franču filozofa Žila Delēza kino grāmatās
REplay.lv Kultūras rondo
Šodien, 14:37 Literatūra

Autori: Kultūras rondo
Franču filozofa Žila Delēza simtgadi Latvijā svin, tulkojot un izdodot divas Delēza grāmatas – "Kustībtēls" un "Laiktēls". Abās grāmatās cieši savīta filozofiskā doma un skatījums uz kino kā unikālu mākslas formu. Tas nav ne kino vēstures vai teorijas pētījums, bet gan kino raksturīgo tēlu un zīmju klasifikācija. Par Delēza kino grāmatām un tēla jēdzienu viņa darbos Latvijas Radio raidījumā "Kultūras rondo" stāsta izdevuma latviešu valodā zinātniskais redaktors filozofs Andrejs Balodis.
https://www.lsm.lv/raksts/kultura/litera...s.a588120/

"Kā cilvēks, kam trūkst pašcieņas, nav dīdzējs, bet nīcējs, tā arī tauta, kurai nav pašapziņas." K.Mīlenbahs
Atbilde
#2
Citāts:Žils Delēzs (franču: Gilles Deleuze; dzimis 1925. gada 18. janvārī, miris 1995. gada 4. novembrī) bija franču filozofs, kura interešu loks skāris arī literatūru, kino un tēlotājmākslu. Viņa populārākie darbi tapuši sadarbībā ar psihoanalītiķi Fēliksu Gvatari — tā ir diloģija "Kapitālisms un šizofrēnija" (Capitalisme et Schizophrénie), kas sastāv no 1972. gadā publicētā darba "Kapitālisms un šizofrēnija: Anti-Oidips" (L'Anti-Œdipe) un 1980. gada "Tūkstoš plato" (Mille Plateaux). Par viņa meistardarbu daudzi akadēmiķi uzskata metafizikas traktātu "Atšķirība un atkārtojums" (Différence et Répétition, 1968).[1]
Viņa devums ietekmēja vairākus filozofijas un mākslas virzienus, to vidū literatūras teoriju, poststrukturālismu un postmodernismu.[2]
https://lv.wikipedia.org/wiki/%C5%BDils_Del%C4%93zs
"Kā cilvēks, kam trūkst pašcieņas, nav dīdzējs, bet nīcējs, tā arī tauta, kurai nav pašapziņas." K.Mīlenbahs
Atbilde
#3
Žils Delēzs (Gilles Deleuze)
Pirmoreiz publicēts piektdien, 2008. gada 23. maijā; Saskaņā ar 2022. gada 3. jūniju.
Žils Delēzs (1925. gada 18. janvāris - 1995. gada 4. novembris) bija viens no ietekmīgākajiem un ražīgākajiem franču filozofiem divdesmitā gadsimta otrajā pusē. Delēza filozofija iecerēja kā jēdzienu ražošanu, un viņš sevi raksturoja kā “tīru metafiziķi”. Savā magnum Opus atšķirībā un atkārtojumā viņš mēģina attīstīt metafiziku, kas piemērota mūsdienu matemātikai un zinātnei - metafizikai, kurā daudzveidības jēdziens aizstāj vielas jēdzienu, notikums aizstāj būtību un virtualitāte aizstāj iespēju. Delēzs arī sagatavoja pētījumus filozofijas vēsturē (par Hjūmu, Nīči, Kantu, Bergsonu, Spinozu, Fuko un Leibnicu), un par mākslu (divu apjoma pētījums par kino, grāmatu par Prostu un Sacher-Masoch, a Darbs par gleznotāju Frensisu Bēkonu  (1909–1992) un eseju kolekcija par literatūru.) Delēzs uzskatīja, ka šie pēdējie darbi darbojas kā tīri Filozofija, nevis kritika, jo viņš centās izveidot jēdzienus, kas atbilst gleznotāju, filmu veidotāju un rakstnieku mākslinieciskajai praksei. 1968. gadā viņš tikās ar Feliks Guattari, politisko aktīvistu un radikālo psihoanalītiķi, ar kuru viņš rakstīja vairākus darbus, starp kuriem bija divu sējumu kapitālisms un šizofrēnija, kas sastāv no anti-Oedipus (1972) un Tūkstoš plato (1980). Viņu pēdējā sadarbība bija tā, kas ir filozofija? (1991).
Delēzs ir ievērības cienīgs, noraidot Heidegera jēdzienu par “metafizikas beigām”. Intervijā viņš savulaik piedāvāja šo pašnovērtējumu: “Es jūtos, ka esmu tīrs metafiziķis .... Bergsons saka, ka mūsdienu zinātne nav atradusi savu metafiziku, metafiziku, kas tai būtu nepieciešama. Tieši šī metafizika mani interesē. ” (Villani 1999: 130) Mums arī jānorāda uz viņa nefilozofisko atsauces (starp alia, diferenciālais aprēķins, termodinamika, ģeoloģija, molekulārā bioloģija, iedzīvotāju ģenētika, etoloģija, embrioloģija, antropoloģija, psihoanalīze, ekonomika, valodniecība un pat ezotēriska doma); Viņa kolēģis Žans Fransuā Liotārs runāja par viņu kā “Bābeles bibliotēku”. Delēza ietekme ir ārpus filozofijas; Viņa darbu apstiprinoši citē, un viņa jēdzieni, ko izmanto arhitektūras, pilsētu studiju, ģeogrāfijas, filmu pētījumu, muzikoloģijas, antropoloģijas, dzimumu pētījumu, literāro pētījumu un citu lauku pētnieki.
Delēzs nozīmēja viņa stilam, lai lasītāji būtu uz pirkstgaliem, vai pat “piespiest” viņus pārdomāt savus filozofiskos pieņēmumus. (Mēs apspriedīsim šo jēdzienu, ka viņi ir “piespiests” domāt zemāk 3.1.). Liela daļa no oriģināla lasīšanas performatīvās ietekmes.
1. Dzīve un darbi
2. Delēzs cita filozofu lasījumi
3. Atšķirību filozofija
3.1 Atšķirība un atkārtošanās
3.2 Sajūtas loģika
4. Sadarbība ar Guattari
4.1 anti-Oedipus
4,2 tūkstotis plato
4.3 Kas ir filozofija?
5. Delēzs un māksla
6. Delēzs uzņemšana
6.1 Feministu kritika
6.2 Badiouana kritika
6.3 Delēzs un zinātne
6.4 Delēza efekti
Bibliogrāfija
Primārā literatūra
Sekundārā literatūra
Akadēmiskie rīki
Citi interneta resursi
Saistītie ieraksti

https://plato.stanford.edu/entries/deleuze/
"Kā cilvēks, kam trūkst pašcieņas, nav dīdzējs, bet nīcējs, tā arī tauta, kurai nav pašapziņas." K.Mīlenbahs
Atbilde
« Vecāks | Jaunāks »


Pārlēkt uz:


Users browsing this thread: 4 Guest(s)