Thread Rating:
  • 0 balsis - 0 vidēji
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Baltijas aizsardzības līnija
#1
🔎 Kas ir “Baltijas aizsardzības līnija”
  • “Baltijas aizsardzības līnija” ir kopējs aizsardzības projekts, ko izveido trīs Baltijas valstis — Latvija, Igaunija un Lietuva. Tās mērķis ir pastiprināt šo valstu ārējās sauszemes robežas (ar Krieviju un Baltkrieviju) militārās drošības ziņā, ņemot vērā pašreizējo reģiona drošības situāciju. Vikipēdija+2Aizsardzības ministrija+2
  • Līnija nav kaut kas abstrakts, bet — reālas infrastrukūras, militāru pozīciju, nometņu, pretmobilitātes pasākumu un citādu fortifikāciju kopums, kas plānots un daļēji tiek būvēts. mil.lv+2Instytut Europy Środkowej+2
  • Tās izveide tika formāli vienota 2024. gada janvārī, kad Baltijas valstu aizsardzības ministri panāca vienošanos par kopīgu ārējo robežu stiprināšanu. Vikipēdija+1
🛠️ Kas konkrēti tiek paredzēts — “kas ir Baltijas aizsardzības līnija praktiski”
Kad runa ir par “Baltijas aizsardzības līniju”, ar to domāta virkne militāri / inženiertehnisku un organizatorisku pasākumu:
  • Pretmobilitātes infrastruktūra: prettanku grāvji, šķēršļu joslas, “prettanku eži” un citādi šķēršļi ceļiem un potenciālām iebrucēju maršrutu joslām pie ārējām robežām. LV Portāls+2mil.lv+2
  • Noliktavu un resursu punktu izveide — munīcijas krātuves, inženiertehnisko materiālu noliktavas, kā arī pozīcijas, no kurām bruņotie spēki un sabiedrotie varētu darboties. Instytut Europy Środkowej+2mil.lv+2
  • Iespējamā teritoriju atsavināšana vai īpašumtiesību regulējums pierobežā, lai nodrošinātu, ka šie pasākumi var tikt īstenoti — ar likumdošanas atbalstu. LV Portāls+1
  • Integrācija ar sabiedroto — proti, līnija ir plānota kā daļa no kopējām aizsardzības stratēģijām ar NATO, un paredzēta tā, ka sabiedrotie var “bez kavēšanās pārņemt kaujas pozīcijas” ja nepieciešams. mil.lv+1
📅 Kāpēc un kad — kas pamudināja šādu lēmumu
  • Drošības vide — pastiprinātā neprognozējamība reģionā pēc Krievijas plašās agresijas pret Ukraina — padara nepieciešamu, lai Baltijas valstis kopā spētu ātri reaģēt un aizsargāt savas ārējās robežas. Instytut Europy Środkowej+2president.lv+2
  • Kopēja solidaritāte un saskaņota politika: Baltijas valstis uzskata, ka to robežas ir arī ārējās robežas gan ES, gan NATO, tāpēc nepieciešama koordinēta rīcība. Sargs.lv+2Vikipēdija+2
  • Savlaicīga aizsardzības kapacitātes nodošana: Šāda līnija ļauj jau bāzēties uz preventīviem un aizsardzības mehānismiem — bet ne tikai atbildēt, ja iebrukums jau notiek. Instytut Europy Środkowej+1
✅ Ko ar to domāja, kad Sprūds par to runāja 2025. gada februārī
Kad Sprūds 2025. gada februārī — un plašāk kopā ar Igaunijas un Lietuvas kolēģiem — runāja par “Baltijas aizsardzības līniju”, viņš domāja šādu reģionālu iniciatīvu:
  • kopēju, koordinētu militāro un inženiertehnisko aizsardzību gar Baltijas valstu austrumu (ārējām ES/NATO) robežām;
  • savlaicīgu pretmobilitātes infrastruktūras būvniecību un pozīciju izveidi, lai jau sākotnēji varētu “apturēt, bloķēt vai kavēt” jebkuru potenciālu agresoru iebrukumu;
  • stiprinātu savienību ar sabiedrotajiem — piemēram, NATO dalībvalstīm — tā, lai, ja nāksies, sabiedrotie varētu ērti ieņemt pozīcijas un reaģēt kopīgi;
  • pragmatiski pielāgoties mūsdienu drošības apstākļiem — ne tikai militāri, bet arī politiski un tiesiski (piemēram, specializēts likums par pretmobilitātes infrastruktūru, īpašumu atsavināšanu pierobežā u. c.).
Sprūda izteikums bija signāls, ka Latvija kopā ar pārējām Baltijas valstīm ir gatava — un jau aktīvi strādā — pie šādas kopējas aizsardzības arhitektūras.

Ir diezgan skaidras liecības, ka Baltijas aizsardzības līnija (Baltic Defence Line) nav tikai ideja, bet ka jau tiek veikta praktiska rīcība, tai skaitā Latvijas Nacionālie bruņotie spēki (NBS) un Aizsardzības ministrija (AM) līmenī. Zemāk — galvenie pierādījumi ar piemēriem.

✅ Kādas ir jau īstenotās vai uzsāktās darbības
    1. gada 2. oktobrī Saeima pieņēma Pretmobilitātes infrastruktūras izveides likums — likumu, kas būtiski atvieglo teritoriju atsavināšanu vai servitūtu nodibināšanu pierobežā, kā arī nodrošina juridisko pamatu pretmobilitātes (prettanku grāvji, šķēršļu joslas u.c.) infrastruktūras izbūvei Latvijā. LSM+2Aizsardzības ministrija+2
  • Atbilstoši šim likumam, konkrēti novadi jau ir definēti kā prioritārie: Austrumu pierobežas novadi — Alūksnes, Augšdaugavas, Balvu, Krāslavas, Ludzas un Smiltenes. Aizsardzības ministrija+1
  • Pēc plāna, investīcijas Latvijas austrumu robežas nostiprināšanā mēnešos un gados sasniegs ap 303 miljoniem eiro — tai skaitā paredzēta inženiertehniskā infrastruktūra, atbalsta punktu un noliktavu izbūve, pretnovietojuma pasākumi, pretmobilitātes materiālu izvietošana. Eng.lsm.lv+2Aizsardzības ministrija+2
  • Konkrēti — saskaņā ar Aizsardzības ministrijas informāciju — tiek izveidotas “pretmobilitātes materiālu parki” (“counter-mobility parks”), kur uzglabā betona bloķētājus, “pūķa zobus”, “prettanku ežus” u.c., materiālus, no kuriem var veidot šķēršļu joslas un bloķēt ievērojamas militāras manevres pierobežā. Aizsardzības ministrija+2Latgales plānošanas reģions+2
  • Piemēram, citā Baltijas valstī — Setomaa Parish (Igaunija) — jau šī gada laikā (2025) uzsākta pret-tanku grāvju izbūve. Tas demonstrē — “Baltijas aizsardzības līnijas” koncepcija tiek realizēta ne tikai plānotā, bet arī praktiskā veidā. baltictimes.com+1
⚠️ Grūtības, trūkumi un uzraudzība
  • Pēdējā laikā Valsts kontrole ir norādījusi, ka, neskatoties uz uzsāktajiem darbiem, robežas stiprināšanas īstenošanā ir “riskus un trūkumus” — nepieciešama efektīvāka starpresoru sadarbība, lai darbi noritētu plānoti. Revīzija turpināsies līdz 2026. gadam. lrvk.gov.lv
  • Tas nozīmē, ka, lai gan likumdošana un pamatinfrastruktūra ir uzsākta, nav garantijas, ka viss plānotais apjoms tiks realizēts ideālā veidā — konkrētie rezultāti, integrācija, savlaicīga izbūve un uzturēšana ir atkarīga no institūciju koordinācijas un resursu pieejamības. lrvk.gov.lv+1
🔎 Starptautiska redzama prakse — piemērs no kaimiņvalstīm
  • Pabradė (Lietuva) — 2024. gadā atklāts pirmais “counter-mobility park” ar ceļa bloķētājiem, “dragon’s teeth” betona šķēršļiem un “hedgehog” tipa barjerām kā daļa no “Baltijas aizsardzības līnijas”. euronews+1
  • Igaunija līdz 2025. gada vasarai ir sākojusi izbūvēt pret-tanku grāvjus savā dienvidaustrumu pierobežā (pie Krievijas robežas). baltictimes.com+1
  • Tātad — reģionā vizuāli un materiāli redzami elementi jau top, un tie ir koordinēti starp visām trim Baltijas valstīm.
🧮 Secinājums — jā: ir jau praktiski darbi; bet pilnīga līnija vēl tiek būvēta
Jā — ir pietiekami daudz liecību, ka “Baltijas aizsardzības līnija” vairs nav tikai ideja vai politisks paziņojums, tā jau tiek īstenota praktiski. Infrastruktūras, likumdošanas un materiālās bāzes elementi — pretmobilitātes objekti, likums, noliktavas un militārās pozīcijas — ir uzsākti. Taču ir pārraudzība un kritiska analīze — ir arī brīži, kad jāuzlabo koordinācija un nodrošinājums, lai būvniecība un aizsardzības kapacitātes izveide būtu pietiekami efektīva.
"Kā cilvēks, kam trūkst pašcieņas, nav dīdzējs, bet nīcējs, tā arī tauta, kurai nav pašapziņas." K.Mīlenbahs
Atbilde
« Vecāks | Jaunāks »


Pārlēkt uz:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)